menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Square foto gardening

Ga naar meest recente reactie

anoukdm

Anoukdm

In het voorjaar ga ik beginnen met mijn eigen groetentuin, oh wat ben ik blij!

Ik heb veel gelezen over Square foot gardening en het lijkt me erg leuk maar heeft er iemand ervaring mee?

Het enige waar ik sterk aan twijfel is om mel's mix te gebruiken omdat ik de ingredienten moeilijk vind voornamelijk vermiculiet.

Heeft er iemand tips/ervaring hiermee?

groeten,

Anouk
dinsdag 17 november 2009 - 12:42
Maxession

Maxession

Geen ervaring, maar ik weet wel waar je bvb vermiculiet kunt vinden, namelijk reptielenwinkels. Dit omdat vermiculiet ook word gebruikt om eieren op uit te broeden. Kost daar best wel wat...

Anders heb je hier nog een kaartje met verdelers ervan in België; Al heb ik daar geen ervaring mee.
dinsdag 17 november 2009 - 15:02
anoukdm

Anoukdm

Okido, hartelijk dank. Het enige waar ik om bezorgd ben is de schadelijkheid er van. Naar het schijnt is het veilig...

Dank je!
dinsdag 17 november 2009 - 15:14
Maxession

Maxession

Het kan schadelijk zijn, daarom gebruik ik het alleen in natte toestand, anders krijg je stof in de lucht, en was ik erna mijn handen ook telkens goed.

wiki
dinsdag 17 november 2009 - 15:27
Pieter

Pieter

In de bouw wordt dat naar het schijnt ook soms gebruikt, misschien dat je daar goedkoop aan hoeveelheden kan geraken.
dinsdag 17 november 2009 - 16:14
printemps

Printemps

Heb op het internet gelezen dat er iemand cocopeat gebruikte in de mengeling
Omdat dit natuurlijk is en ook het vocht vasthoud

mvg


http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=14&page=7&tid=23695

In deze topic gebruiken ze waterhoudende troep IPV vermiculiet
(ik persoonlijk vind dit zeer vies als ze boven komen te liggen,het lijkt dan op vieze snottebellen,heb er een hele tijd over gedaan om ze terug uit men tuin te krijgen)
dinsdag 17 november 2009 - 16:58
sky

Sky

Hahaha, ja daar lijkt het wel op! Maar wees gerust als je slechts 200gr. waterkristallen per m2 gebruikt en deze goed ondermengd is er geen enkel spoor van die "snottebellen". Ik ben er tevreden over en het niet zo duur.
Voor de samenstelling van de grond zou ik aanraden om even uw grond te analyseren omdat bij Mels tuinmix turf wordt gebruikt.Turf is een goede bodemverbeteraar maar maakt deze ook zuurder. Geen probleem, behalve als je reeds te zure grond hebt, dan zou ik eerder opteren voor een goede kompost.
maandag 30 november 2009 - 22:15
Semie

Semie

Ik bestel vermiculiet on line. Bij www.seedo.nl. Per 100 liter kost dit 24,95. Daar komen de verzendkosten dan nog bij. Volgens mij is deze vermiculiet veilig, kijk maar eens op Jelle's site (makkelijkemoestuin). Die heeft een verklaring over vermiculiet van het min. van landbouw o.i.d. geplaatst.

Groetjes,
Yvon

Groenten

zondag 3 januari 2010 - 17:36
Elrike

Elrike

vermulciet en snottebellen klinkt mij wel raar in de oren, ik doe liever aan biologisch tuinieren.
Is er ook een mix die dit meer tegemoet komt?
maandag 4 januari 2010 - 23:23
anoukdm

Anoukdm

DAg Elrike,

Ik zit er eerlijk gezegd ook wat mee. Wij zitten thuis met heel erg vruchtabre grond en heb er een beetje moeite mee die te gaan mixen. De vermiculiet wordt toegvoegd aan de miw om water vast te houden...dus als je daarvoor iets beter zou kunnen vinden...

gr
dinsdag 5 januari 2010 - 08:54
Rita1960

Rita1960

of gewoon op tijd een beetje water geven??? ipv ....

groetjes,

Rita
dinsdag 5 januari 2010 - 19:52
Thanja

Thanja

Ik bedenk me net: Ik heb ook verhoogde bedden (ongeveer 15cm), omsloten met hout. Eigenlijk hetzelfde idee als SFG... Geen toevoegingen hier, wel komt er jaarlijks compost op enkele bedden. Verder geef ik gewoon water als het te droog is.

dinsdag 5 januari 2010 - 20:30
Elrike

Elrike

Haha natuurlijk, dat is ook het meest logisch, ik doe nu erg veel in emmers/erg grote bloempotten, daar zit gewoon tuinaarde in, elk jaar gooi ik alles op een grote hoop, voeg wat nieuwe aarde toe en verdeel het weer over alle potten.
Dan kan je dus ook deze bakken op die manier gebruiken.
woensdag 6 januari 2010 - 17:08
Semie

Semie

Het gaat er niet alleen om dat vermiculiet het water makkelijk opneemt en weer afgeeft. Het voordeel van de aardemix is, dat deze heel erg luchtig is. Alle planten wortelen heel makkelijk in deze mix, dus vrijwel alles wat er in gezaaid wordt, slaat ook aan. De bakken moet je ook water geven, maar iets minder vaak.



Zo zag mijn bak er vorige zomer uit.

Groenten

woensdag 6 januari 2010 - 23:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon