menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boontjes

Ga naar meest recente reactie

Jefke12

Jefke12

Gegroet allen,

Ik heb van de zomer princesebonen gezet en nu heb ik redelijk wat boontjes en overweeg ik ze in te vriezen omdat ik ze toch niet allemaal op krijg. Nu vraag ik mij echter af of het wel een goed idee is om deze in te vriezen en hoe dit het beste te doen.

Moet ik ze eerst koken en dan invriezen of ze direct invriezen als ik ze van de plant heb getrokken?


En behouden ze wel hun smaak?

Hoe bewaren jullie bonen?

zaterdag 29 augustus 2009 - 11:31
FransNL

FransNL

De meeste soorten sperciebonen kun je uitstekend invriezen. Wel moet je ze eerst blancheren en niet zo maar invriezen ! Dat houdt in dat je ze even , ongeveer twee tot drie minuten , in kokend water legt en dan weer onder stromend water afkoelt. Ze zijn vanuit de diepvries wel wat slapper dan verse bonen .
zaterdag 29 augustus 2009 - 11:42
Jefke12

Jefke12

Hallo FransNL,

Ahzo, dus eerst even kort in kokend water leggen, afkoelen en dan invriezen.

Waarom zou dat nodig zijn?

Al goed dat ik het hier vraag, of ik had ze al zo gewoon ingevroren
zaterdag 29 augustus 2009 - 12:02
FransNL

FransNL

Door blancheren van groenten worden enzymen onwerkzaam gemaakt. Dit is nodig omdat de enzymen anders kwaliteitsverlies zoals o.a. verlies van vitamine C kunnen veroorzaken. Wat enzymen precies zijn is niet zo makkelijk in het kort uit te leggen. Kijk anders even via meneer Google voor nadere uitleg

Simpel gezegd schakel je door die enzymen onwerkzaam te maken de stofwisseling uit zodat kwaliteitsverlies geminimaliseerd wordt.
zaterdag 29 augustus 2009 - 13:00
Jefke12

Jefke12

Ahzo vandaar.

Even kort koken, afkoelen en invriezen dus.

Ok, dan weet ik weer wat doen vanavond en morgen
zaterdag 29 augustus 2009 - 14:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon