menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardappelen vraagje

Ga naar meest recente reactie

Vic55

Vic55

Ik had dit jaar bij wijze van test een aantal rijen van een ander ras geplant namelijk Exempla. Men bedoeling was om de opbrengst en de smaak ervan te kunnen vergelijken met charlotte welk ik al jaren plant.
Bij het oosten van deze rijen stel ik nu vast dat er daar heel wat aardappelen bij zitten die heel grillige vormen hebben. En ook zag ik op een aantal plaatsen dat er net boven of onder de aarde een hele hoop kleine aardappeltjes zaten. Wat ik ook soms zag wat een mooi gevormde aardappel en daaraan een kleinere die aan de grotere aangeggroeid is. Mij vraag is nu, zou dit eigen zijn aan dit ras, of heeft er iemand een idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn. Bij de anderen rijen met charlotte heb ik dit niet. En beide soorten stonden op hetzelfde percel en werden dus op dezelfde wijze bemest.

Mvg, Vic
vrijdag 21 augustus 2009 - 10:06
FransNL

FransNL

Ik heb vorig jaar ook aardappelen van het ras Exempla geteeld. Die grillige vormen herken ik niet en ik zou niet weten wat daarvan de oorzaak is maar die hoop kleine aardappeltjes in combinatie met kleine aardappels die weer via een grotere groeien is een duidelijk symptoom van doorwas. Doorwas kan ontstaan als na een droogteperiode met hoge bodemtemperatuur weer een regenperiode volgt . Het ene ras is er gevoeliger voor dan het andere dus is het niet zo vreemd dat jouw Charlottes die op dezelfde wijze verzorgd zijn er geen last van hebben en de Exempla wel.
vrijdag 21 augustus 2009 - 22:02
Fons

Fons

Hier even eens geen grillige vormen bij exempla, ze vormen egale ovaalvormige geelkleurige vastkokende aardappelen, had hier ook beginnende nieuwe scheuten te wijten aan doorgroei bij lange droogteperiode met daarna regen.
Fons
vrijdag 21 augustus 2009 - 22:25
JovanDreumel

JovanDreumel

Had je goedgekeurde poters aan het begin van het seizoen? De grillige vorm en de vele kleine aardappeltjes aan een struik kunnen wijzen op bepaalde virusziekten.
vrijdag 21 augustus 2009 - 22:39
Vic55

Vic55

Dank u voor jullie reactie.
Jo of het goedgekeurde poters waren? Dat mag ik hopen. Ik kocht deze bij een lokale Aveve zaak hier bij ons in de buurt. Net zoals de charlotte poters. En ik veronderstel dat deze zaak toch geen ongekeurd plant goed gaat verkopen, maar ja vandaag de dag weet je nooit.


Vic
zaterdag 22 augustus 2009 - 07:38
JovanDreumel

JovanDreumel

Ja, die verkopen alleen goedgekeurde poters.
zaterdag 22 augustus 2009 - 09:22
potgrond

Potgrond

Vic,

De beschrijving van het ziektebeeld wijst zeer duidelijk op de aantasting door de schimmel Rhizoctonia. Sommige variëteiten zijn gevoeliger dan andere, Bintje is onder andere zeer gevoelig. Nog andere symtonen dan diegene die jij beschrijft kunnen op dezelfde aantasting wijzen zoals de vorming van (rode) knolletjes op de stengel van de plant, barsten in de knollen, maar het ergste m.i. is het wegrotten van de opkomende stengels net onder de grond waardoor de plant schijnt aangetast door een verwelkingsziekte. Als amateur heb ik enig resultaat door de poters in het plantgat te behandelen met het produkt "rovral".
Ik hoop dat ik je hiermee kan helpen, want de weg naar een oplossing is bijzonder eenzaam, (practisch) niemand weet iets over deze schimmel bij aardappelen. Kijk echter op internet om te ontdekken dat je spijtig genoeg dit probleem in je eigen tuin hebt.

Vr. gr.

Jef
dinsdag 25 augustus 2009 - 00:33
JovanDreumel

JovanDreumel

Klopt, ik had er niet zou gauw aan gedacht. Het begint ook vaak met een witte manchette rondom de steel aan de voet van de plant.
dinsdag 25 augustus 2009 - 07:24
Vic55

Vic55

Ik ben eens gaan rondpiepen naar deze schimmel ziekte, voorlopig ben ik niet overtuigd dat het dit zou zijn. In heel wat beschrijvingen las ik iets van zwarte puntjes en gekloven aardappelen, maar deze verschijnsels heb ik niet.
Jo wat bedoel je met een witte manchette rond de steel?
Wat me verder ook verwondert is dat ik dezelfde plantgoed ook in een andere tuin geplant heb en ook daar dezelfde verschijnsels vast stel. Of zou dit betekenen dat niet noodzakelijk men tuingrond (en deze van mijn pa) deze schimmel bevat maar dat het gebruikte plantgoed besmet was?
Misschien nog een klein vraagje, en wat mocht dit toch deze schimmel zijn, wat zijn dan eventueel de gevolgen voor de consumptie van deze aardappelen? En verder kan men dit ergens met zekerheid laten onderzoeken?


Mvg, Vic
dinsdag 25 augustus 2009 - 10:33
FransNL

FransNL

Als het een rhizoctonia aantasting is zou het er zo uit moeten zien.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 25 augustus 2009 - 10:48
JovanDreumel

JovanDreumel

Die witte manchet is een wit schimmelpluis rondom de stengel aan de voet. Dat is het eerste verschijnsel. De aardappels kun je gerust eten.
dinsdag 25 augustus 2009 - 11:58
Vic55

Vic55

Je bedoelt de stengel van het loof. Ik denk niet dat gezien te hebben, maar men aardappelen zijn ondertussen allemaal uit gedaan en het loof is ondertussen ook weg. Alleszins die zwarte plekken heb ik zeker en vast niet. Bepaalde aardappelen zijn enkel geen mooie ovale gevormde aardappelen die ik heb.
Ik zal vanavond eens proberen een afbeelding te plaatsen van een aantal aardappelen. Misschien is het dan duidelijker.
dinsdag 25 augustus 2009 - 12:14
JovanDreumel

JovanDreumel

De vorm van de aardappel is meestal toch een raseigenschap
Beschrijving FRhizoctonia ziekte:
Op de wortels , stolonen en knollen komen bruine schimmeldraden voor. Bij de aangetaste planten knijpen de blaadjes in de top. Op ondergrondse stengeldelen bruine plekken met schimmeldraden. Soms is er een witte schimmelmanchet aan de stengelvoet. Groot aantal misvormde knollen. Bovengrondse knolvorming. Op de knollen bruinzwarte sclerotiën (lakschurft) Bemsetting zowel vanuit de knol als vanuit de grond.
Bekijk eens wat je hiermee kunt.
dinsdag 25 augustus 2009 - 12:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon