menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardappelen aangevreten door slakken en ... Wat doen

Ga naar meest recente reactie

engeltjesbaby

Engeltjesbaby

hallo,

Mijn vroege aardappelen junior en biogold zijn geslaagd. Geen aardappelplaag gekregen.
Maar nu ik ze uitdoe zijn vele knollen aangevreten en doorboord met gangetjes die bruin kleuren. Soms bij het schillen ontdek ik een grijsachtige naaktslak van +/- 1.5 cm. Een taai ding. Is dit dus het werk van die slakken of zijn er andere beetjes voorgeweest om mijn aardappelen aan te vreten?
Twee jaar terug was mijn moestuin een weide. Kan dit een reden zijn?
En wat moet ik doen tegen die slakken die in de grond zitten? Ik vermoed dat slakkenkorrels (ecostyle, want ik ben ecologisch tuinster) weinig effect zullen hebben als die beesten ondergronds huishouden. Mijn aardappelen zullen dan ook niet een tijdje bewaren vermoed ik. Ik vind het zo jammer. Nu doe ik elke week een emmer aardappel uit. Maar in de grond laten zal ook weinig opbrengen denk ik. Help. Mijn mooi patatjes redden aub.
dank voor elke tip.
donderdag 30 juli 2009 - 08:39
lentemode

Lentemode

Hier hetzelfde probleem...
Absoluut geen zicht, zo'n geschilde aangetaste aardappelen...
24 jaar geleden was onze moestuin ook een weide...

Ik volg hier mee dus !

Groetjes,
Mia
donderdag 30 juli 2009 - 09:21
Jorg

Jorg

Zouden inderdaad naaktslakken kunnen zijn. Heb er even een boek bij gepakt ( Atruim encyclopedie van het tuinieren) en daar staat het volgende bij maatregelen:
"Slakken vangen door bekertjes met bier in te graven. Kalk, lavameel of dennenaalden rond de planten strooien. Huisjesslakken eten eieren van naaktslakken. "

Zelf geen ervaring met dit probleem dus meer kan ik je niet helpen dan dit stukje uit dat boek.
donderdag 30 juli 2009 - 13:46
JovanDreumel

JovanDreumel

Nou volgens mij zijn het ritnaalden. Die vreten zich in de aardappelen en dat zijn stijve taaie larven. Zoek maar even met Google verder. Daar staan zeker foto's. Vooral als er eerst weide of ander gras gestaan heeft, dan heb je daar last van. Het zijn de larven van de kniptor.
donderdag 30 juli 2009 - 17:00
engeltjesbaby

Engeltjesbaby

hoi,

wat die ritnaalden betreft ben ik gaan googlen. Die beesten zie ik dus niet in mijn aardappelen. Als ik al een beest zie dan is het een slak die erin zit. Maar zou het kunnen dat die ritnaalden eerst gangen maakten en dat dan die slakken komen?
En raad je me aan om al mijn aardappelen te rooien en droog te bewaren of wat moet ik best doen.
Als ik een foto kan maken van zo'n beest en aangetaste aardappel dan zal ik die hier snel eens plaatsen.
Bedankt alvast voor jullie hulp.

En hoe bestrijd ik nu best die ritnaalden in mijn ecotuintje?
donderdag 30 juli 2009 - 18:02
JovanDreumel

JovanDreumel

Als het kan kun je het beste wat kippen loslaten op het moment, dat er niet veel in de tuin staat. Kippen ruimen heel veel op. Slakken kunnen overal zitten, maar toch niet gauw onder de grond. Wel op de grens grond/lucht. Emelten zou ook nog kunnen. Maar een foto zegt meer dan duizend woorden.
Als kippen loslaten niet kan dan moet je vogels naar je tuin lokken.
Als je aardappels wat langer wil bewaren en ze zijn gezond met het loof, dan kun je ze beter in de grond laten nog een poosje. Ik ga ze nu ook geleidelijk rooien en dan bewaar ik ze droog en in het donker en zo koel mogelijk. In de winter net vorstvrij meer hebben ze niet nodig.
Als je daar geen gelegenheid toe hebt, dan kun je ze opkuilen buiten, zoals men dat vroeger deed bij de boer.
donderdag 30 juli 2009 - 18:55
Jorg

Jorg

Heb even een foto'tje genomen van het artikel vanwege de onduidelijkheid tussen de ritnaalden en de naaktslakken.

Dacht zelf ook eerst aan ritnaalden maar toen ik een boek (hoofdstuk: problemen bij aardappels) er op na zocht zou het heel goed kunnen dat het naaktslakken zijn.

Hier de foto (bron: atrium, encyclopedie van het tuinieren)

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 30 juli 2009 - 21:26
JovanDreumel

JovanDreumel

Er werd gesproken over een taai ding, vandaar dat ik ritnaald dacht, maar naaktslak zal ook kunnen, maar dat verschil moet je kunnen zien en voelen.
donderdag 30 juli 2009 - 21:37
Lysianthus

Lysianthus

Dag Engeltjesbaby,

Ik heb dit op het net voor je gevonden, misschien kan je er wat mee.

Biologische bestrijdingmiddelen
In de biologische teelt is de werkzame stof ijzerfosfaat toegelaten als slakkenbestrijder. Dit middel is makkelijk te verstrooien en redelijk effectief tegen slakken. Er zijn meerdere toepassingen nodig. De laatste jaren wordt in steeds meer gewassen het biologische product ‘Nemaslug’ gebruikt. Het gaat hierbij om een nematodenpreparaat, dat over het gewas kan worden toegepast. Het middel bevat het slakkenparasitaire aaltje Phasmarhabditis hermaphrodita. Larven van dit aaltje dringen de slak binnen via de opening in de mantel.
De larven dragen bacteriën bij zich die de slak doden. Vrij snel na de infectie stoppen de slakken met eten en sterven na ca. 10 dagen. Zieke slakken kruipen weg in de bodem.

Veel succes
Lysianthus
vrijdag 31 juli 2009 - 08:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon