menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn mini tomaten

Ga naar meest recente reactie

an

An

hier een foto van mijn mini tomaten die ik op de venster bank heb ,maar wil ze buiten laten staan moet de bak vergroten in verband met meer aarde.
bak wordt te klein en ik heb alleen nog buiten bakken.
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 24 juni 2009 - 19:28
jufnaatje

Jufnaatje

Hoi An,

Ik voeg ook een fotootje van mijn kerstomaatje toe (die is wel stukken kleiner als die van jou! Neem an dat die van jou geen kerstomaat is?). Maar ik wil hem graag deze lengte houden. Nu heb ik gehoord dat je dan moet ´toppen´. Is dat een moeilijk woord voor ´de bovenkant eraf breken´?

PS: je plant ziet er echt supergoed uit!


Nathalie

Groenten

donderdag 25 juni 2009 - 15:24
an

An

ik top hem nog niet maar wat er op de foto stond was wel degelijk een kerstomaat
riny tim is dat wat ik heb staan op de foto
gr an
donderdag 25 juni 2009 - 17:05
Thanja

Thanja

Het hangt er vanaf wat voor soort tomaat je hebt. Een struiktomaat hoeft niet getopt te worden: dat doet hij uit zichzelf. De Tiny Tim is een zelftoppende struiktomaat.

Stamtomaten kunnen getopt worden, zodat ze niet verder groeien en alle energie in de tomaten stoppen. Als je hem niet topt, blijft hij doorgroeien. Daarom worden dat ook wel klimmers genoemd. Je kunt een stamtomaat (of klimmer) ook weer naar beneden leiden.

Ik top de stamtomaten na 4 of 5 trossen, afhankelijk van de hoogte. Als de tomaten tegen het dak van de kas komen, top ik ze.

Jullie tomatenplanten zien er goed uit!
donderdag 25 juni 2009 - 19:01
jufnaatje

Jufnaatje

Goeiemorgen Thanja en An!

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben helemaal trots met mijn plant (ik kijk er elke dag ook uitgebreid naar )

De vraag blijft nu voor mij of ik m moet toppen of niet. Ik heb hem gekocht als klein plantje en het enige dat ik weet is dat het een ´tomate cérise´ is (kerstomaat). (geen kaartje of niks verder).

Ik wacht het beste af offie blift groeien en groeien? En dat kan ik dan doen door daar waar ik hem wil laten ´stoppen´ te ´toppen´?

Fijn/zonnog/planten-en-bloemen-rijk weekend alvast!

Groetjes,
Nathalie
vrijdag 26 juni 2009 - 08:23
an

An

Hoi Natalie,Je hoeft inprencipe een struik tomaat zoals jij hebt die hebt, niet te toppen, (dat zei Thanja ook )
Ik weet niet wat er gebeurt als je hem topt ,volgens mij kun je het gerust doen maar zeker ben ik er niet van ,en anders zou ik het gewoon proberen en dan weet je het voor de volgende keer.

gr an
vrijdag 26 juni 2009 - 08:46
Thanja

Thanja

De vraag is of de plant bij Nathalie een stam- of struiktomaat is. Groeit de plant netjes aan een centrale stam (stamtomaat) of vertakt hij zich redelijk snel en is het meer een bossige plant (struiktomaat). Als dat duidelijk is kun je hem wel of niet moet toppen.

vrijdag 26 juni 2009 - 14:21
jufnaatje

Jufnaatje

Super, thanks!
Hij groeit netjes aan een centrale stam. Dus is het een stamtomaat.
Dan moet ik hem dus wél toppen. Bij 4 of 5 ´bosjes´ tomaten, heb ik begrepen. Daar zit ik zo ondertussen wel aan.

En dan dus gewoon de bovenkant eraf breken?? (arme plant )

Groetjes!
vrijdag 26 juni 2009 - 14:24
printemps

Printemps

De meeste toppen hun tomaten nooit
Zeker geen mini planten

Enkel grote planten die buiten staan als de winter gaat naderen

mvg
vrijdag 26 juni 2009 - 14:28
jufnaatje

Jufnaatje

Volgens mij is de morral van het verhaal dat ieder het op zijn eigen manier doet en zijn eigen planten en tuin ´aanvoelt´.

Of niet?
vrijdag 26 juni 2009 - 14:32
Rita1960

Rita1960

Jufnaatje..

spijkertje op het kopje!

gewoon proberen en er van leren

groetjes,

Rita
dinsdag 30 juni 2009 - 22:03
jufnaatje

Jufnaatje

Ik heb ook maar besloten niet te toppen.
Maar hoe je dat toppen dan precies doet, heeft nog niemand mij gezegd

Vriend overigens ook helemaal into de planten nu.
Die stond er dit weekend op dat ik 2 kooltjes en een slaatje voor hem kocht (alledrie nog heel mini)

-maar goed, das off-topic -

woensdag 1 juli 2009 - 13:11
printemps

Printemps

Toppen is gewoon de top eruit breken/knippen

mvg
woensdag 1 juli 2009 - 13:21
an

An

[afbeelding verwijderd niet-https]
mijn eerste tomaatjes zijn rood buiten.
dit is de zelfde als de tom.plant waarmee ik deze topic begon
zondag 5 juli 2009 - 20:13
jufnaatje

Jufnaatje

Ik ben jaloers!

Die van mij zijn nog groen
maandag 6 juli 2009 - 10:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon