menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten buiten in volle grond

Ga naar meest recente reactie

Eliane

Eliane

Hallo

Ik ben voor het eerste jaar begonnen met een moestuin.Mijn vraag :Ik wil mijn tomaten nu in volle grond zetten maar moet daar een beschutting over (plastiek )?
Is dat nodig en waarom? Ik ken er totaal niks van?
Vorig jaar had ik een paar planten in potten en toen heb ik die altijd beschermd met plastiek maar eigenlijk weet ik niet waarom ik dat gedaan heb.(gewoon van horen zeggen !!!-)
Kan mij iemand helpen?
Dankjewel
Eliane
zaterdag 16 mei 2009 - 21:47
corrielat

Corrielat

Eliane,

Ik denk dat ze dan sneller rood kleuren,

en dat ze niet beschadigen door de regen.
zaterdag 16 mei 2009 - 21:49
Thanja

Thanja

Om de aardappelziekte te voorkomen zet je de tomatenplanten beschut. Tomaten rijpen (en kleuren dus) vooral op warmte.

zaterdag 16 mei 2009 - 23:14
annd6

Annd6

Inderdaad, om aardappelziekte (phytophtora) te voorkomen moeten ze zo droog mogelijk blijven.
Het is erg moeilijk om tomaten te kweken zonder bescherming, dus loont het toch om voor beschutting te zorgen.
Groetjes
Ann
zondag 17 mei 2009 - 13:42
Eliane

Eliane

Dankjewel voor de reacties.

Mij ging het niet zozeer om het maken of kopen van iets wat de planten zou beschutten maar wel om het "waarom moeten de planten beschermd worden "
Nogmaals bedankt
Eliane
zondag 17 mei 2009 - 21:21
FransNL

FransNL

Ook onder die plastic 'condoompjes' die zogenaamd de tomaten beschermen onstaat bij een hoge relatieve vochtigheid een broeierige atmosfeer . Ik geef de voorkeur aan een plekje waar de planten na een regenbui door wat wind in de open lucht weer kunnen drogen . Op deze manier verkrijg ik zonder al die plastic rommel al jaren prima resultaten .

Hieronder een vrij recent plaatje van mijn huidige tomatenplanten . Ook deze generatie zal net zoals die uit voorgaande jaren weer bewijzen dat een nat pak af en toe helemaal geen kwaad kan.

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 18 mei 2009 - 00:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon