menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Deel moestuin moet seizoen braak liggen

Ga naar meest recente reactie

Tita

Tita

Hallo,
omdat wij een garage gaan verbouwen, die aan mijn moestuin grenst, zou ik die kant van mijn moestuin dit seizoen braak laten liggen.
Is er iets waarmee ik de moestuin dan een tijd kan afdekken, bv hooi of stro? Ik zou niet graag zien dat het vol onkruid gaat staan, en ik kan wel regelmatig wat schoffelen maar er zal waarschijnlijk ook wat materiaal op geplaatst worden af en toe, dus echt handig zal het niet zijn.
Iemand tips of ervaring?
dank
vrijdag 6 maart 2009 - 08:44
monique251

Monique251

Hoi Tita,

Je zou tijdelijk anti-worteldoek neer kunnen leggen. Dit is een membraam dat wel permeabel is (waterdoorlatend) maar licht uitsluit waardoor er niets kan groeien.
Het is verkrijgbaar in diverse breedtes en lengtes en je zet het vast met grote krammen die je in de grond duwt.
Te koop bij de meeste tuincentra.
Groet, Monique
vrijdag 6 maart 2009 - 08:50
fsachs78

Fsachs78

Hoi,

Misschien kun je er gewoon een groenbemester zetten. Dan hoef je niet per se voorzichtig te zijn met de planten die er staan, want je hoeft er immers niets van te oogsten.
Kan natuurlijk niet als het per se braak moet liggen, maar ik kan me voorstellen dat je het alleen braak wil laten liggen omdat je er over heen moet lopen of materiaal wil neer leggen e.d.

Succes!
vrijdag 6 maart 2009 - 11:48
the666bbq

The666bbq

groen bemesting lijkt me dan ook de betere keuze omdat die de grond ook nog eens verbeterd en verrijkt maar alle vormen van mulch (karton, gras, dikke laag compost,...) zullen onkruid onderdrukken als er maar geen licht door komt.
Ik ben niet zo voor de antiworteldoeken, om te beginnen al omdat je ze moet gaan kopen terwijl je meestal "rommel" genoeg hebt om er te leggen. Ik heb het één keer gedaan op mijn aardbei bedden die "anti" worteldoek maar zo antiwortel vond ik dat ook niet, en het was een klerewerk om die doek na amper twee jaar te verwijderen (toegegeven mijn moestuin was toen nog jong en doorspekt met kweekgras) - hij leek wel vastgenageld aan de grond. Met een doek die geruime tijd heeft gediend en die toch hier en daar onkruiden door de mazen heeft doe je achteraf ook niets meer dus je hebt eigenlijk afval gekocht.
vrijdag 6 maart 2009 - 12:47
Tita

Tita

Hoi, bedankt voor de antwoorden al. Groenbemesting had ik wel overwogen, maar zoals gezegd, ik vermoed dat er door de bouwvakkers ook wel een en ander neergelegd zal worden, of erover gelopen zal worden, dus ik denk dat groenbemesting geen goeie optie is omdat het teveel verstoord zal worden.
Ik heb geen idee van de kostprijs van worteldoek, maar het gaat toch om een stuk van 4 meter op 8 meter dat ik wil braak laten liggen, dus dat is al veel worteldoek...
vrijdag 6 maart 2009 - 14:43
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Je kunt ook houtsnippers strooien. Goed voor de luchtigheid van de grond en er komt in ieder geval minder onkruid doorheen.

Groetjes Bloemenkoningin
vrijdag 6 maart 2009 - 15:35
JovanDreumel

JovanDreumel

'N Oud tapijt/vloerbedekking kan ook goed en hoeft niks te kosten. Even zoeken.
zaterdag 7 maart 2009 - 22:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon