menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomatenzaad

Ga naar meest recente reactie

andreash

Andreash

Hee,

Even een kort vraagje. Ik heb tomatenzaad gekocht bij de boerenbond. Pomedori oid. Van die langwerpige in ieder geval. Wat mij opviel was dat er welgeteld 8 zaadjes in het zakje zaten. Die moeten dan wel een gigantische kiemkracht hebben.... Of heb ik me een oor laten aan naaien?? Niet dat het echt duur was maar toch. 20 cent per zaadje vind ik toch wel behoorlijk to be very honest.....

Gr,

AndreasH
woensdag 21 januari 2009 - 10:38
an

An

Ik heb vorig jaar andere gekocht maar daar zaten meer zaden in het zakje ,mischien ligt het aan het soort tomaten ik had tros tomaten maar het lijkt me stug dat het aan het soort tomaten ligt .
volgens mij is het een fabrieks fout.
grtjs An
woensdag 21 januari 2009 - 10:54
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Zaden zijn best duur. Het was handiger als je van tevoren wist wat je kon verwachten. Bij Vreeken wordt het aantal zaden vermeld en dat verschilt van bijvoorbeeld 10 zaden van de hazlenoot-tomaat tot 80 voor de tomaat genaamd Lidi. Beide zijn kerstomaatjes. De prijzen lopen ook erg uiteen: Er zijn zaden van 1,90 maar ook van 4,90. Mijn ervaring is dat tomaten goed kiemen en dat je met een paar planten kilos vruchten hebt.
woensdag 21 januari 2009 - 13:18
an

An

hoi detuinenindemen
hoe doe jij dat met een paar plantje dat je kilo's aan vruchten hebt ik namelijk niet.
Maar ik moet er wel bij zeggen dat mijne niet in de kas staan maar inde buiten lucht.
woensdag 21 januari 2009 - 13:24
Detuinenindemen

Detuinenindemen

An, dat is dus het verschil. Tomaten die niet in de kas staan, hebben een mooie zomer nodig om het goed te kunnen doen. In de kas worden de planten minder snel ziek en kun je meestal langer doorgaan met oogsten.
woensdag 21 januari 2009 - 13:29
Thanja

Thanja

Wanneer het geen hybryderas is, kun je ook kijken of je na de oogst wat zaden kunt bewaren. Zo heb je volgend jaar 'gratis' zaad/tomaten.
woensdag 21 januari 2009 - 13:43
andreash

Andreash

@thanja

Erhm... Hybryderas is wat precies?? Een hybride ras? Oh wacht. Sorry. Never mind (-:

Ging even fout met de klemtoon. Wel zo belangrijk natuurlijk. Net als Herman Finkers met z'n
"Hans zei, Grietje, zal ik vanmiddag m'n korte rokje aantrekken" versus "Hans, zei Griertje, zal ik vanmiddag m'n korte rokje aantrekken"
woensdag 21 januari 2009 - 13:51
JovanDreumel

JovanDreumel

Als je de zaden bijna per stuk moet betalen, dan heb je te maken met F1 hybriden. Meestal staat dat erop het pakje wel bij (F1). Zo bestel ik elk jaar het F1 hybride ras Tolstoi. Dan zitten er 20 zaden in een pakje. Ik heb 38 planten nodig. Dus 2 zakjes.
Wat is een F1 hybride? Daarvoor heb je 2 rassen tomaten nodig om die te kruisen en de tomaten en zaden die daaruit voorkomen noemt men F1- zaad. Om dat zaad te verkrijgen moet je dus ieder jaar opnieuw kruisen. De kweker weet welke 2 rassen hij daarvoor gebruikt en houdt dat natuurlijk voor zich (geheim). Daar zit voor hem de winst. Zelf uit die F1 hybr. weer zaad winnen zal niet erg succesvol zijn, omdat er dan terugslag op 1 van de moederplanten zal optreden.
woensdag 21 januari 2009 - 17:42
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Wat doe je toch met al die tomaten Jo?
woensdag 21 januari 2009 - 17:44
JovanDreumel

JovanDreumel

In de zomer veel vers opeten samen met kinderen en kleinkinderen en van heel veel wordt puree gemaakt en daar hebben we nu nog tot aan de nieuwe oogst regelmatig tomatensoep van. En er zijn mensen die we plezier doen met buitentomaten.
Zelf ben ik gek met tomaten op het brood en dan een beetje honing er op. En zo eet ik die ook wel uit de hand met een beetje honing. Gezonde kost? Ja of nee? Maar wel lekker.
woensdag 21 januari 2009 - 18:20
printemps

Printemps

juist

in Kenia doen ze dat ook zo,maar dan met suiker
dan zouden ze smaken naar aardbei

mvg
an
woensdag 21 januari 2009 - 18:22
Rita1960

Rita1960

En wat te denken van een tomaatje met iets zout en peper?? mjammie, mjammie
woensdag 21 januari 2009 - 18:35
JovanDreumel

JovanDreumel

Het is maar waar je van houdt. Mijn vrouw eet ze zo, niks erop. Maar ik doe op de aardbeien ook honing, maar die smaken niet naar tomaat.
woensdag 21 januari 2009 - 18:39
Thanja

Thanja

Ik heb 's zomers 'gewone' tomaat en cherrytomaatjes in de kas staan. Die cherrytomaatjes... mmmm... die eet ik soms zo direct op. De tomaten van de 'gewone' tomatenplant gaan door salades en op brood (met zout en peper).

Wij zijn maar met z'n tweeen, maar ik heb wel minstens 10 planten staan.

Met honing... nog nooit van gehoord, maar ik zal het in mijn achterhoofd houden!

Thanja
woensdag 21 januari 2009 - 19:23
an

An

Ja dat wordt weer een lekkere gezonde zomer ,
wat dachten jullie van tomaten met ei
uien bakken dan tomaten er bij en als die zacht zijn dan eieren er bij en afmaken met zout en peper en maggie en dan op een broodje heerlijke gezonde warme traktatie op brood voor in het weekend of zo.
ik wil meer kleine tomaten gaan kweken tommys en zo die snoep tomaatjes en riny tin.(heb zo'n kleine plastic muur kas gekocht vorig jaar .
en 3 of 4 gewone tomaten van wege de ruimte

gr an
donderdag 22 januari 2009 - 15:14
JovanDreumel

JovanDreumel

Wat ook lekker is:
Tomaten, met ei, ui, peper bakken en dan schouderham in reepjes gesneden er doorheen werken. Dat eten wij op het brood. En weg zijn weer een aantal tomaten. Tomaten zijn zo veelzijdig, want je kunt ze rauw eten, ook in de sla en gepureerd in de diepvries te bewaren. Dat is dan weer heerlijk in spaghetti-saus en soep. Kerstomaatjes staan op het terras en worden zo opgegeten. We hebben een kleinkind en als die er geweest is, dan zijn ze allemaal weg. Leuk is dat toch.
donderdag 22 januari 2009 - 15:56
andreash

Andreash

Je moet toch wel van je kleinkinderen houden als je al je kerstomaatjes mogen opeten

Anyway, mijn vraag is beantwoord. Bedankt! Tevens voor de recepten!
donderdag 22 januari 2009 - 16:03
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat vind ik niet erg als ze daar van eten. Als ze weg zijn komen er wel weer nieuwe. Gister kwam er weer eentje met een goed schoolrapport, waar ze erg blij mee was. Dan smelt je weer.
donderdag 22 januari 2009 - 16:17
andreash

Andreash

het is er het weer ook wel voor... heeft lang genoeg gevroren
donderdag 22 januari 2009 - 16:22
an

An

hoi Jo ik maak dus het zelde als jou alleen doe ik er geen ham in
zo zie je maar veelzijdig dit gerecht is
gr an
donderdag 22 januari 2009 - 17:24
jorist

Jorist

Enkele jaren terug ben ik aan zaadvast zaad geraakt in de druivenstreek. Elk jaar neem ik zelf zaad. Het is een vleestomaat waarvan de grootste exemplaren wel 10cm doormeter hebben en ze groeien tot tegen het dak van de serre, tot wel 10 trossen. Ze zijn wel later rijp dan de "FANDANGO" van Gonthier.
dinsdag 27 januari 2009 - 10:58
Harken

Harken

Bij het recept van tomaten met ui en ei in de pan, de basilicum niet vergeten!! Heerlijk. De basilicum pas helemaal op het laatst toevoegen.
Smakelijk!
donderdag 29 januari 2009 - 22:47
the666bbq

The666bbq

ik begrijp de relatie 'weinig zaadjes - ferme kiemkracht gewenst' wel niet zo goed;
Tomatenzaden zijn meestal qua kiemkracht wel te vertrouwen, ik denk dat mijn oudste zaad ondertussen een jaar of 9 oud is en vorig jaar heb ik niet echt gepaniekeerd bij die oude rassen (oud zaad van oude rassen - zonder bijzondere bewaringsmaatregelen, geen diepvries voor mijn zaden ). ik denk zelfs dat de meeste zaadleveranciers hun garantie op vers zaad strikt opvolgen, je zal niet gauw vervallen zaad terugvinden in de winkels en je komt zelfs moeilijk aan dat vervallen zaad (want mij mogen ze elk jaar al de overschot gratis meegeven); Waarschijnlijk gaat dit 'vervallen' zaad in bescheiden verhoudingen mee in de nieuwe pakjes niks mis mee want met de nodige zorgen gaat zaad wel een tijdje mee.

Als je die 8 zaden zaait heb je waarschijnlijk 8 planten en dat zijn er misschien 6 meer dan je nodig hebt Maar zelfs als je er maar twee nodig hebt zijn die twee planten aan 1.60 nog altijd goedkoper dan twee gekochte planten.

Sommige rassen zijn ook niet zo gul met de zaden, als er weinig zaad te oogsten valt zal er ook minder zaad van verkocht worden denk ik. Het is niet zo dat ze van sommige rassen duizend zaden geven om ingedekt te zijn dat er maar tweehonderd van gaan opkomen. Sommige planten produceren nu eenmaal gigantisch veel zaden, andere zijn te klein om de moeite te doen om te tellen en dan gaat het via gewicht.

Geniet dus van je 8 planten, en bewaar (afhankelijk van het ras) zelf de zaden van je beste tomaten dan heb je volgend jaar honderden potentiële planten, gratis.



u blogt toch ook ? http://the666bbq.blogspot.com
vrijdag 30 januari 2009 - 13:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon