menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bestelling zaden en pootgoed voor 2009

Ga naar meest recente reactie

JovanDreumel

JovanDreumel

Aan het eind van het jaar bestel ik altijd de zaden voor het volgend seizoen. Dit jaar heb ik de volgende bestelling gedaan:

Broccoli Fiesta F1
Stamslabonen "Safari"
Stamslabonen "Cropper Teepee"
Tuinbonen "Vectra"
Doperwten "Charmette"
Doperwten "Markana"
Boerenkool "Reflex F1"
Koolrabi "Korist F1"
Peterselie ""Moskrul2-Petra"
Prei "Blauwgroen Winter-Forrest"
Kropsla "Clarion"
Yssla "Saladin"
Snijselderij "Amsterdamse struik"
Tomaten "Tolstoi F1"
Plantuien "Centurion"
Wortelen "Amsterdamse bak2-ABK"
Wortelen " Bergen F1" winterwortel
Bieslook Fijne
Pootaardappelen "Solist28/35"
Pootaardappelen "Jelly28/35"
Pootaardappelen "Marabel A28/35
maandag 29 december 2008 - 19:41
Rita1960

Rita1960

Hoi Jo,
da's een mooie lijst.
ik heb besteld:
Stamslabonen: "Prelude" en "Argus" (de Cropper Teepee heb ik in overweging genomen maar 2 soorten vind ik genoeg)
Tuinbonen: "3 x wit en de long pot exhibition"
Boerenkool: "Westlandse herfst"
Peulen: "Norli"
Sla: "Tasty & Tender". De "Hilde", "Dikke blonde"en verschillende soorten snijsla had ik nog.
Plantuien: "Sturon" (die doen het hier beter dan de Centurion)
Courgettes: "Gold Rush" en "Ducato"
Komkommers: Moneta (v.h. Abitty) = nieuw in mijn assortiment
Spitskool: "Express"
Pastinaken: "Lange witte holkruin"
Schorseneren: "Maxima vrn"
Wortelen: "Flayaway" = nieuw ( de "mokum F1"en de Berlicumer 2 heb ik nog)
Veldsla: "verte de cambrai"= nieuw
Artisjokken: "vroege violette"= nieuw
van onderstaande groenten had ik nog genoeg zaden om a.s. jaar mee door te komen:
Rode bieten, "Detroit"; Venkel: Zefa Fino en de Zoete van Florence; Radijzen, gemengd; Rucola; Andijvie Nr 5 en Breedblad volhart winter; Nieuw Zeelandse Spinazie; Ananaskers, ik ga er maar vanuit dat de planten deze vorst niet overleven.

De aardbeiplanten moet ik nog bestellen, ben er nog niet helmaal uit welke soorten dit worden, 'k had gedacht aan: Korona, Mieze nova en nog een soort.

groetjes en een goed uiteinde en een nog beter 2009.

Rita
woensdag 31 december 2008 - 12:09
JovanDreumel

JovanDreumel

Hoi Rita,

Die Sturon is dat een rode ui? Ik wil nog wel een rode ui erbij, want dat kleurt goed in sommige gerechten, zoals Chutney e.a.
Aardbeiplanten heb ik al van 1991 en zet elk jaar nieuwe van de eigen planten en volgens mij heb ik Gorella. Nog elk jaar heel goede opbrengst. Steeds zet ik 200 planten.
woensdag 31 december 2008 - 12:23
Rita1960

Rita1960

Hoi Jo,
Nee, de sturon is ook een gele ui.ook beter geschikt voor de zand/veengrond waarop ik zit. Vorig jaar had ik ook een rode ui, Piroska, maar de opbrengst viel erg tegen en er zaten veel schieters tussen ondanks het laat poten.(eind april).
De smaak van deze ui is trouwens wel erg lekker.
De Gorella is toch een doorbloeier? en hoe is de smaak hiervan? zoet,zurig of....?

Rita

woensdag 31 december 2008 - 18:32
JovanDreumel

JovanDreumel

Nee Gorella is geen doorbloeier, maar is al een wat ouder ras, maar de smaak is goed. Mooie grote vruchten, maar ook weer niet te groot. Is licht zuur, maar is zo van het land goed te eten.

Om wat eigenschappen te bekijken kan dat heel goed met Google:
Gorella, Elsanta (lijkt een hele goei), Lamda. Zo kom je wel verder.
woensdag 31 december 2008 - 19:07
Rita1960

Rita1960

da's dan jammer dat de Gorella licht zuur is.... in mijn ogen moet een aardbei net zo zijn als zijn kleur door en door rood zijn en heerlijk zoet.

Je wilt niet weten hoeveel uren ik al achter het web het gezeten voor lekkere aardbeien, die bovendien nog een beetje stevig zijn en ook nog eens redelijk bestand zijn tegen ziektes en dan ook nog eens behoorlijk winterhard moeten zijn.
Heb zelfs duitse forums bezocht.
De Elsanta is wel een goede maar is nogal ziekte- en vorstgevoelig, deze is meer voor de beroepstelers die ook spuiten en dat wil ik niet.
en de smaak.. daar valt over te twisten.
Maar ja.. ik wil dan ook zoveel tegelijk hé en dan wordt de keus al aardig minder.
Ben wel bereid om met minder opbrengst genoegen te nemen maar voor wat betreft smaak nee.. dus vandaar dat ik een aantal soorten ga proberen.
Helaas weet ik niet welke soort ik er op dit moment heb staan. Deze is wel heel erg zoet (lekker) maar erg ziekte gevoelig ( vruchtrot, paarse vlekkenziekte en meeldauw gevoelig) en de vruchten zijn redelijk kneusgevoelig helaas.
Maar we gaan het proberen!

Groetjes,

Rita

Groenten

woensdag 31 december 2008 - 19:56
Thanja

Thanja

Even terugkomend op de uien: ik zaai altijd uien, zowel rood als geel. Voor de rode uien gebruik ik 'Hollandse Bloedrode' en de gele Stuttgarten Riesen. Ook zaai ik bijna het hele jaar rond stengeluitjes (lissabon white).

Aangezien ik maar een kleine tuin heb, heb ik nog veel zaden van voorgaande jaren. Ik heb al wel een paar zakjes met zaden gekocht, om naast de 'gewone' groente (worteltjes, radijsjes, uien, prei, sla, boontjes, courgette, (snack)paprika, komkommers enz) te telen. Zo kijk ik erg uit naar de ananaskers (vorig jaar geen kieming), snackkomkommer (dit jaar geen plant, maar vanuit zaad opkweken) en een zoete puntpaprika. Ook ga ik dit jaar voor het eerst watermeloen proberen.

Ik heb zo'n 15 aardbeienplanten staan. Een aantal uit zaad opgekweekt (sarian), maar de meeste op de markt gekocht (stond geen naam bij).

En nu maar hopen dat het allemaal wat wordt, komend jaar!
woensdag 31 december 2008 - 19:59
JovanDreumel

JovanDreumel

Zo had ik vorig jaar ook problemen met de kieming van de ananaskers. Eerst in maart al zelf gezaaid en kwam niet op. Toen zaad gekregen van iemand en dat gezaaid in een bakje en beide bakjes heb ik toen gezet in zo'n vensterbank kweekbakje met plastic kap erover en daar een laagje water onderin voor de vochtigheid. En toen kiemden ze alletwee en had ik meer dan genoeg plantjes. Zo ga ik dat dus weer doen. Het zaaien van boontjes, die overjarig zijn heb ik slechte ervaringen. Ik koop gewoon nieuw zaad.
donderdag 1 januari 2009 - 10:36
Rita1960

Rita1960

Halo Jo en Thanja,

Da's vreemd dat van die ananaskers. Kwamen bij mij heel goed op. zelfs veel te veel planten. (vensterbank op noorden temp plm 20 gr C)
bij mij deed de krulpeterselie het niet bij de 1e keer zaaien. Later las ik ergens dat je de zaden moet zaaien en er dan heet water over gieten en dan afdekken.
Da's goed gelukt, kieming na 12 dagen en na 18 dagen waren de plantjes 1,5 cm hoog.

groetjes,

Rita
donderdag 1 januari 2009 - 14:34
JovanDreumel

JovanDreumel

Peterselie kan er erg lang over doen voordat ie kiemt. Maar van heet water heb ik nog nooit gehoord. Mijn vraag is dan meteen: " Hoe heet?
donderdag 1 januari 2009 - 15:19
Rita1960

Rita1960

Het water zal zo'n 60 -65 graden geweest zijn. (heetste uit de kraan bij ons)

Vraagje aan jou: week jij je tuinbonen en stamslabonen peulen en doperwten voor? zo ja, waarin en hoelang?



donderdag 1 januari 2009 - 15:31
JovanDreumel

JovanDreumel

Slabonen en tuinbonen nooit. De tuinbonen zaai ik in bakjes van de ijswinkel en dan mannetje aan mannetje. En de slabonen die zaai ik 3 per potje en als ze een paar echte blaadjes hebben, dan plant ik ze uit op de tuin. De doperwtjes week ik wel een paar dagen voor. en zaai ze dan ter plekke op de tuin.
donderdag 1 januari 2009 - 16:30
hugo

Hugo

hallo Jo, een goede rode ui is 'red baron' ,, als gele plant ik altijd 'setton'

groetjes
donderdag 1 januari 2009 - 20:06
Rita1960

Rita1960

Jo,
bedankt voor je antwoord m.b.t. het voorweken. Ik week wel voor, de peulen en tuinbonen een nacht in lauw water, de stamslabonen een nacht in slaolie.

Hugo,
de "red baron" (mij niet bekend) welke smaak heeft die.. wij lusten graag een "pittige" ui. En de "Setton" is mij ook niet bekend. Kan die ook op zand/veengrond? ( toch een iets zurige grond)

groetjes,
Rita
donderdag 1 januari 2009 - 20:44
JovanDreumel

JovanDreumel

Hugo bedankt voor de tip. Ik ga op zoek.
donderdag 1 januari 2009 - 22:07
hugo

Hugo

beide soorten zijn te koop in het 'vlaams zaadhuis'

de setton isd een pittige ui,, Setton is een verbeterde Sturon. Setton is ronder, beter bestand tegen bloemstengels, en geeft meer opbrengst. Setton is wel iets later afgerijpt.

de red baron is een rode plantui (pittig/zoet), die platrond tot rond opgroeit. Kwalitatief is deze ui behoorlijk sterk en daardoor goed bewaarbaar, dit in tegenstelling tot andere rode soorten die veel minder goed te bewaren zijn.


groetjes
vrijdag 2 januari 2009 - 07:26
Rita1960

Rita1960

Thanx Hugo,
ik nog even gegoogled op beide uien soorten en als ik nog tegen een klein pakje red baron's oploop neem ik die mee. 't is wel een ui die het beter op iets zwaardere gronden doet, maar dat proberen we dan maar eens uit.
De Sturon had ik al besteld, dus doen we die maar gewoon dit jaar weer. Is ook een lekkere pittige ui.

groetjes
vrijdag 2 januari 2009 - 16:17
andreash

Andreash

Hallo allemaal.

Ten eerste natuurlijk de allerbeste (tuin)wensen voor het nieuwe jaar. In ieder geval geen zorgen om verse groenten ondanks de kredietkrisis alhier... Dat is alweer duidelijk met al die bestelde zaden.

Nu echter mijn vraag (misschien wel ten overvloede).... Waar bestel ik het best zaden? En is het noodzaak dat ik ze nu al bestel?? Kan er maar beter vroeg bij zijn??

Groeten,

Andreas
vrijdag 2 januari 2009 - 16:24
JovanDreumel

JovanDreumel

Groentezaden zal nog wel loslopen, maar pootaardappels kun je maar beter tijdig bestellen. Kleinere maten schijnen beperkt te zijn. En nu heb je nog keuze.
vrijdag 2 januari 2009 - 16:56
Rita1960

Rita1960

Hoi Andreas,

Heb je een pm gestuurd met een aantal leveranciers, die goed en betrouwbaar zijn.

groetjes,

Rita
vrijdag 2 januari 2009 - 17:11
andreash

Andreash

Stoute schoenen aangetrokken:

Bulgaarse Reuzen Lincoln (prei)
Hyssopus officinalis
Levisticum officinalis
Noorman (peultjes)
Knoflook Blanke Reuzen
Gele zoete lupine (groenbemester, vroeg)
Passiflora (hopelijk meerjarig)
2,5 kg Doré 28/40 (aardappelen)

Met alleen aardappelen, peultjes, prei en knoflook kom ik er natuurlijk niet. De rest haal ik tegen die tijd wel bij de boerenbond. Die hebben nu nog niet zo heel veel maar vooruit. We zullen wel zien. De rest van de tuini moet immers ook nog. (-:
maandag 5 januari 2009 - 20:09
Rita1960

Rita1960

Hoi Andreas,

Mooi dat je de stoute schoenen hebt aangetrokken!
Maar.. houd wel rekening met je vruchtwisseling. Je hebt nu nog een
"maagdelijke" moestuin. En je kunt nu nog alle kanten op.
Kijk maar eens verder op dit forum en dan kom je nog een heleboel interessante dingen tegen m.b.t. vruchtwisseling, zodat je je tuin zonder bestrijdingmiddelen goed kunt houden. Een goede aanrader voor een goed boek is de "groente en fruit encyclopedie.
Mocht je hierover meer willen weten stuur me maar een PM.

groetjes,

Rita

Groenten

maandag 5 januari 2009 - 20:37
Thanja

Thanja

Dag Rita,

Wat heb je een nette tuin! Wel heel veel groter dan mijn minimoestuin!

Groenten

maandag 5 januari 2009 - 21:56
andreash

Andreash

Hee Thanja,

Ik vind het er toch wel heel erg leuk uitzien hoor (-:
Wat zijn het trouwens? Augurken?.....
maandag 5 januari 2009 - 22:04
Thanja

Thanja

Hoi Andreas,

Vooraan op de foto zie je een courgetteplant (maar die bedoel je waarschijnlijk niet) en daarachter schuin omhoog groeit een komkommerplant en een snackkomkommerplant. Niet gek dat je dacht dat het augurkjes waren
dinsdag 6 januari 2009 - 17:18
Rita1960

Rita1960

Hoi Thanja,

Thanx!
Maar ik ben ook zo klein begonnen, en het heeft wel wat, tuinieren op een klein stukje. Maar ja, toen kreeg ik een stukje land van mijn man en van daaruit is het geworden wat het nu is. Heeft wel een paar jaar geduurd en 't is nog niet helemaal klaar. Er moet nog zo'n 80m2 omgespit worden. daar komen dan laagstam fruitbomen te staan.

groetjes,

Rita
dinsdag 6 januari 2009 - 17:42
JovanDreumel

JovanDreumel

Met spitten zou ik nog effe wachten, totdat de vorst uit de grond is. Nu spit het zo moeilijk en wij hebben nog sneeuw. De temperatuur is nu 6 januari 18.00uur al -9,3 ºC. Wat moet dat vannacht worden? Maar om normaal 80 m2 te spitten, dat is nog wel te doen. En misschien valt het wel te ploegen? Met een tuin ben je nooit klaar. Die hoop moet je niet hebben Rita. Maar je hebt wel een prachtige tuin.
dinsdag 6 januari 2009 - 17:58
Thanja

Thanja

Hoi Rita,

Het is voor mij (voorlopig) wel genoeg aan ruimte. Ik heb er ook nog een kas (ook klein) bij staan voor de tomaten, paprika's en ander lekkers dat warmte nodig heeft. Het handigste van mijn moestuin is dat ik hem aan huis heb.

Hoewel we geen supergrote tuin hebben, hebben we een paar fruitbomen/struiken staan in de tuin: 3x peer, 2x appel, 2x perzik, 1x pruim, aalbessen (rood en wit), kruisbessen, bramen en frambozen.

Ach, wie weet zegt mijn man over een tijdje: doe maar een mooie tuin op een volkstuinencomplex.

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 6 januari 2009 - 18:17
Thanja

Thanja

Ik wilde nog een foto plaatsen, maar ik krijg hem er niet bij, dus maar in een nieuw berichtje. Links tegen de schutting staan de drie peren, in het midden van het gazon staat een pruimenboom. Vooraan zie je nog net een stukje van mijn moestuin.

Groeten,

Thanja

Groenten

dinsdag 6 januari 2009 - 18:22
Rita1960

Rita1960

@ Thanja,
Da's een hele leuke tuin zo met het gazon, de bomen erin en het zitje op de achtergrond. En dan op de voorgrond je bedden voor de groenten. Mooi dat je ook een kasje hebt.

@ Jo,
Ik was ook niet van plan om nu al te beginnen met spitten. Kom met de schop de grond niet in. Ploegen zit er niet in omdat er verschrikkelijk veel kweek in het nog om te spitten stuk zit. En ik wil niet spuiten. Ik doe het mooi rustig aan en als aan het eind van dit jaar weer zo'n 40 m2 omgespit is ben ik allang blij. En heb ik er weer zo'n kuub wortels van de kweek bij ter compostering.

groetjes,

Rita
dinsdag 6 januari 2009 - 18:45
andreash

Andreash

@rita: wintertarwe zetten. Als dat afsterft gaat het blauwzuurgas aanmaken waar het kweek van kapot gaat. Heb ik ook maar gelezen hoor. Ik wil het wel proberen want die 30 3m kweek die we er op hadden staan ligt nu op 2 meter diepte en komt vast en zeker nog een keer naar boven met 'n beetje pech. Heb nu in de winter (met dit koude weer) trouwens wel een heel stuk met zwart plastic afgezet. Hopelijk doet dat iets, of in ieder geval een beetje. Hierbij trouwens nog een kleine inpressie van hoe onze tuin er ongeveer uit moet zien. Geen fatsoenlijk tuinontwerp programma helaas dus heb het met tgif gedaan.... Maar dan hebben jullie 'n beetje een idee van hoe onze tuin eruit moet gaan zien (-:

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 6 januari 2009 - 21:20
JovanDreumel

JovanDreumel

Vooral tijdens de groei de kweek afdekken met zwart plastic of oude vloerbedekking en dan zo'n 3 maanden, dan heeft ie het wel afgepikt. Dan hoef je het niet dood te spuiten.
Zelf heb ik zo ook mijn eerste volkstuin gekregen. Geploegd op de diepte dat de meeste wortels boven kwamen die op laten drogen en uitharken en de rest op advies van een voor mij toen oud Opaatje (Dat ben ik nu zelf zo ongeveer denk ik) stof op de kop houden en volhouden. Dat jaar kreeg ik al een goede oogst. Met stof op de kop houden wordt bedoeld intens schoffelen, iedere week.
dinsdag 6 januari 2009 - 21:53
Rita1960

Rita1960

@ Andreas,

't is idd een heel ander idee van een moestuin, maar het ziet er niet onaardig uit.
't zal een paradijsje worden voor padden en kikkers met het vijvertje ( en een hel voor de naaktslakken). Wat ik wel mis is een stukje voor bloemen (snij- en bijen-planten voor de bevruchting van je groenten en fruit.) Heb je al een idee hoe je de stukken opvult tussen de verschillende borders? Stapstenen, grind, klinkers, boomschors of nog iets anders?
En hoe houd je water in de vijver? met leem of folie? en hoe houd je het water op peil?

jouw kweek (en de wortels) liggen nu op 2 meter diepte. Als je weet dat kweek zeer ondiep wortelt en het bijna met de blote handen te verwijderen is, hoef jij je er geen zorgen meer over te maken. Dat kweek van jou is naar de eeuwige jachtvelden geholpen.
Bij mij ander verhaal: kan deze grond niet over de kop trekken, dan is de gehele bodemstructuur naar z'n grootje. (zand/veen grond) Grond gaat inklinken en droogt uit. Ik kan er dan geen water meer op vasthouden. (turf principe) dus ben ik genoodzaakt het kweek er met de hand uit te halen. Geeft niets, goede buik- en spierbeen oefeningen alsmede rek- en strekoefeningen en ik val er ook nog eens van af (beter dan in een sportschool en lekker in de frisse lucht) En de wintertarwe helpt wel iets maar niet afdoende.

groetjes,

Rita
dinsdag 6 januari 2009 - 22:06
Rita1960

Rita1960

@ Jo,
Had je bericht nog niet gelezen.
Ik heb idd een groot stuk al vanaf vorig jaar september al onder een dik dekkleed liggen. Dus dat gaat wel goed komen.
Waar ik meer mee zit is dat de grond behoorlijk hard is geworden (verdicht) door het aanrijden van dikke tractoren op dit stuk. Er hebben n.l. altijd pakken gras opgestaan en in de rijsporen kun je bijna niet spitten zo hard is de grond daar. Maar eenmaal los ... dan gaat het als een zonnetje En als de grond eenmaal los is kan ik het kweek makkelijk de baas ( met trekken en schoffelen)

groetjes,

Rita
dinsdag 6 januari 2009 - 22:18
andreash

Andreash

@rita

Er is genoeg ruimte voor borders hoor. En die komen helemaal bom vol te staan met allemaal planten waar vlinders, bijen en hommels en andere beesten op af komen. De paden worden waarschijnlijk van gras. Schijnt niet eens zo'n heel groot probleem te zijn. Behoorlijk stevig gras en dat dan mooi bijhouden. Bij de compostbak (2 stuks van 'n meter breed bij 'n meter diep) komen wel stenen. En nog wat bij het huisje voor het geval ik wat moet afzagen, wel zo handig. (-: Als ik een 3d versie van het plan heb dan zal ik'm wel eens opsturen. Er komen ook nog wel wat verhogingen in, verhoogde borders enzo. Heuvelachtig, net als mijn geliefde zuid limburg waar dan weer MIJN kweek(gras)wortels liggen ((-:
dinsdag 6 januari 2009 - 22:21
andreash

Andreash

@rita: Leuke man heb jij, dat'ie je een aangereden stuk land schenkt *grin*
dinsdag 6 januari 2009 - 22:43
Rita1960

Rita1960

@ Andreas,
't is idd een hele leuke man
En gelukkig is niet het hele stuk aangereden
Maar 't is wel het beste stuk. Lekker in de zon, goede grond en redelijk beschermd tegen de noord/westenwind door een mooie houtwal erachter.

Ben erg nieuwsgierig naar je uiteindelijke ontwerp van je tuin. en uiteraard de foto's van het onstaan en de groei en bloei

groetjes,

Rita
woensdag 7 januari 2009 - 08:51
andreash

Andreash

@rita,

Het is wel vreselijk off-topic geworden hier. Jo ziet z'n zaailijstje dadelijk nog verdrinken in m'n vijvertje (-;

Denk dat ik vijverfolie ga gebruiken voor de vijver. Of zoals m'n ouders hebben gedaan, een oude badkuip ingraven. Maar dan zit je zo vast aan de vorm van het ding. En krijg zo'n badkuip maar eens waterdicht. Da's nogal een gedoe zeg. Van het voorjaar in ieder geval gaas eroverheen voor het geval er egeltjes zijn die willen drinken, moeten we niet hebben, dat er eentje verdrinkt. Of iets bedenken dat ze er goed uitkunnen....

Een metertje diep lijkt me eigenlijk wel genoeg toch?? Eens zien of ik zover kan komen, en waar ik de grond dan laat liggen, vast wel iets mee te doen wat de borders betreft. *heeft jeuk aan z'n handen*. Vervloekte kou, met dit weer krijg ik geen spade de grond in vrees ik )-:
woensdag 7 januari 2009 - 14:52
andreash

Andreash

Vandaag m'n bestelling binnen gekregen. Joepie!
Twee kilo gele, zoete lupine. Wat zal dat mooi gaan uitzien zeg! Heb maar meteen de passiebloem in een bakje gezet. Stekgrond gebruikt lijkt me het beste.
Verheug me nu al op de peultjes die erbij zitten!! ((((-:
donderdag 15 januari 2009 - 21:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon