menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bewaaraardappelen kiemen

Ga naar meest recente reactie

pallieterhofke

Tekst aangepast

Pallieterhofke

De aardappelen in de kelder beginnen te kiemen,nu dacht ik dat de kelder een ideale plek was om aardappelen te bewaren. ik ging er van uit dat het kiemen veel later begon.
Nu heeft die kelder wel een constante temperatuur van 16 graden en is dit misschien te warm.

Hoe kan ik dit oplossen ?
zaterdag 22 november 2008 - 20:10
Rita1960

Rita1960

Kouder en donker wegzetten.
Bijv in een schuur maar wel vorstvrij.

grt'n

Rita
zaterdag 22 november 2008 - 20:15
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Palieterhofke, welkom op het forum. Een kelder van 16 graden, dat is warm, ook voor de aardappels en ik sluit me aan bij Rita's advies: donker en koel.
zaterdag 22 november 2008 - 20:54
andre

Andre

Dit is te warm je kan er ook groene appels tussen leggen dit remt de kieming.

andré
zondag 23 november 2008 - 10:14
pallieterhofke

Pallieterhofke

Bedankt voor de reacties.
Ik zal maar een en andere koelere plek zoeken, ik had niet verwacht dat de kelder zo warm ging blijven. Nu is het voordeel dat we er schitterend witloof kunnen telen.

zondag 23 november 2008 - 10:48
alloo

Alloo

Er is in de handel speciaal poeder om tussen de aardappen te stooien en dit remt de scheutvorming.

groetjes Alfons

ps. een kelder heeft winter of zomer atijd dezelfde tempertuur
zondag 23 november 2008 - 18:16
Rita1960

Rita1960

@Alfons,

Dit kiemremmend middel kun je volgens mij alleen maar gebruiken voor consumptieaardappelen, dus niet voor poters.

groetjes,

Rita
zondag 23 november 2008 - 21:04
alloo

Alloo

Rita
Ik dacht dat ze eetaardappelen bedoelde,als het pootaardappelen zijn ,mag men het middel niet gebruiken.

groetjes Alfons
zondag 23 november 2008 - 21:27
pallieterhofke

Pallieterhofke

Het zijn consumptieaardappelen en omdat het een beperkte hoeveelheid is en ik ergens had gelezen dat de kieming later zou plaats vinden waren ze waarschijnlijk al op geweest. Daarom dat ik ook geen poeder gebruikt heb.

Dat een kelder altijd dezelfde temperatuur houd wist ik ook helemaal niet, ik heb er pas een thermometer ingelegd toen ik er witloof wou in telen.

Ik vind het wel spijtig van de aardappelen want de kelder is donker,vlakbij en vrij van ongedierte.
Vorig jaar lagen ze in de schuur en had ik toch muizen op bezoek (piepende patatjes)

Ik vind het leuk om aardappelen te zetten maar het bewaren schrikt mij toch altijd weer af.

groetjes
Kathleen
maandag 24 november 2008 - 07:06
alloo

Alloo

De oude manier in een groef, is volgens mij nog altijd de besten manier het, nadeel is die vervelende voelmuizen.

groetjes Alfons
maandag 24 november 2008 - 11:42
pallieterhofke

Pallieterhofke

Daar heb ik ook al dikwijls aan gedacht maar nog niet aangedurft, met de bieten doen we het wel elk jaar. Hoe ga je best te werk voor een aardappelgroef.

Groetjes
Kathleen
maandag 24 november 2008 - 11:55
alloo

Alloo

Kathleen ,een groef voor aardappelen is juist hetzelfde als voor bieten.

groetjes Alfons
maandag 24 november 2008 - 17:46
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik heb ze gewoon in de garage staan. Die wordt alleen bijverwarmd als de temperatuur buiten -5 graden wordt. En wanneer is dat nog? Dat kiemremmend spul daar houd ik niet van, omdat dat stoffen zijn die invloed hebben op de celgroei. Als het niet hoeft, dan niet dus. Bij -5 of lager dan gaat af en toe even een elektrisch kacheltje aan op een klok en de temperatuur blijft 0 tot 1 graad. En zo eten wij in mei de laatste aardappels op. Over de kisten hangt een oud kleed, dat de verdamping wat tegenhoudt en de aardappels harder houdt. Dit jaar kon ik op 31 mei de eerste piepertjes rooien en nog even dan kijk ik daar alweer naar uit.
dinsdag 25 november 2008 - 10:33
verbena46

Verbena46

ook hier bewaren we de aardappelen gedurende de winter in een garage met weinig licht beneden ons huis
bedek de kistjes met zwarte plastic zakken
gebruiken ook geen poeder, breek zo nu en dan de kiemen er af
heb wel bij ervaring dat aardappelen met rode schil beter lang goed blijven dan de andere

groet Verbena
zaterdag 29 november 2008 - 10:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon