menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Teeltplan moestuin

Ga naar meest recente reactie

Neve

Neve

Vanaf november ben ik eigenaar van een goed onderhouden moestuin. Kennis van siertuinen heb ik genoeg maar nog weinig kennis op het gebied van moestuinen. Heb op het internet en in verschillende boeken al behoorlijk wat gelezen over het starten en onderhouden van een moestuin.

Ik heb vandaag een teeltplan gemaakt op basis van dit artikel over het teeltplan en de wisselteelt en zou hier graag jullie meningen en tips over willen horen zodat ik deze kan verbeteren.

Aanvullende gegevens (de rest staat op de tekening)
Aantal m2: 208
Watertank wordt gevuld door de buurman
In de toekomst staat nog een kas gepland, maar eerst maar is een jaartje proberen en kijken of het leuk is.

Bedankt alvast voor jullie reacties.

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 28 oktober 2008 - 17:13
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

Hallo Neve,

Allereerst van harte welkom dit forum

Je geeft aan dat het een goed onderhouden en al bestaande moestuin is die je over hebt genomen.
(bofkont! )

Mijn eerste vraag is: kun je met de vorige eigenaar-bewerker van deze moestuin in contact komen?
Zo ja, dan zou ik hem/haar vragen naar zijn vroegere teeltschema's. en wat hij/zij dit jaar wilde zetten op de percelen. Dit voorkomt dat je bijv 2 x kolen (in opvolgende jaren) op hetzelfde perceel zou zetten. ( dit met het oog op allerlei ziekten, wat ook geldt voor de wortelgewassen)
Mocht dit niet het geval zijn zou ik de buurman eens vragen, want die weet dan ook vast nog wel het een of het ander.
Met zo'n grote moestuin zal er vast ook plaats zijn voor een bloemenperceel bij waarbij je bijen,hommels, vlinders e.d. een plezier doet. Dit is ook goed voor de natuur en je haalt de bestuivers van je aardbeien, bonen e.d. binnen.

Ik wens je alvast een heel goed moestuinjaar in 2009.

groetjes,

Rita





dinsdag 28 oktober 2008 - 18:38
Neve

Neve

Hoi Rita,

Inderdaad, wij hebben veel geluk gehad met het overnemen van een moestuin zonder onkruid en met goede grond.

Op de rechterhelft staat nu nog groenbemester en er is nog een stuk met bloemen en planten. Deze willen we natuurlijk behouden al gaan we deze wel verplaatsen. Aan de linkerkant staat en heeft gestaan: spruitjes, aardbeien, aardappels, witlof, andijvi, en nog 2 groenten die ik even niet meer kan herrineren.

De oude eigenaar van de moestuin wil ons inderdaad helpen bij een aantal zaken. Maar omdat ik van plannen houdt wil ik een goed teeltplan opstellen waar we elk jaar mee aan het werk kunnen. En het is natuurlijk een grote tuin dus een beetje planning is nooit weg.

Groetjes.
dinsdag 28 oktober 2008 - 19:08
JovanDreumel

JovanDreumel

Je vraagt om commentaar.
De paden zijn dat bestaande verhardingen? Dan vind ik het veel pad, dat is jammer van de grond, die niet gebruikt wordt. Als het geen verhardingen zijn, dan zul je de paden toch regelmatig moeten schoffelen. Op het stuk waar tuinbonen en erwten en pompoenen moeten komen is wel erg klein. De stukken waar nu groenbemester gepland staan brengen in dat jaar niets op. De groenbemester zaai ik liever na de gewassen om uitspoeling van meststoffen te voorkomen en dan kun je die in het na- of voorjaar onderspitten. Wordt de tuin gespit? of kan er ook geploegd worden? Dan zouden de percelen in de lengterichting moeten liggen. Dit is niet bedoeld om negatief te zijn, maar om een paar dingen ter overweging te geven. Uiteindelijk doet ieder het op zijn manier.
dinsdag 28 oktober 2008 - 19:14
Neve

Neve

Bete Jo,

Nee, heb juist graag deze commentaren zodat ik een goede start kan maken met de moestuin. Heb wat betreft inrichting van moestuinen en bepaalde groenten nog weinig ervaring. Dus laat maar komen

De bestaande verharding is een middenpad van 60 cm breed. Bij de compostbak, gereedschapkist en watertank ligt ook al verharding (bijna overal 30 cm breed). De geplande paden(inderdaad verhard) zijn nog in overweging, al kunnen we de tegels wel van iedereen uit het tuincomplex krijgen.

In het tuindercomplex wordt in het nieuwe jaar voor 10 euro je tuintje geploegd mocht je dit willen (dit gaan we doen, net zo makkelijk).

Bedankt voor je commentaar. Hoor het graag als je nog advies hebt over de inrichting en het teeltplan
dinsdag 28 oktober 2008 - 19:30
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

Als er geploegd gaat worden, dan zijn het de aardbeien die een beetje in de weg staan. Deze worden doorgaans overgehouden. Hebben degenen, die laten ploegen de tuinen in dezelfde richting liggen?
dinsdag 28 oktober 2008 - 22:34
Neve

Neve

Heb even navraag gedaan en het wordt jaarlijks gefreesd en niet geploegd. Maar de vorige eigenaar dacht dat er ook iemand was die deze service aanbied met een ploeg, dus dat zal ik van het weekend even verder navragen. Maar als dat zo zou zijn is het inderdaad verstandig om hier rekening mee te houden bij de inrichting.
woensdag 29 oktober 2008 - 20:17
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat is zeker van belang
woensdag 29 oktober 2008 - 21:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon