menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat te doen met de grond

Ga naar meest recente reactie

Sanseja

Sanseja

Hoi allemaal,

Wat doen jullie met de stukken grond in de moestuin waar nu inmiddels de oogst over is en de planten uitgetrokken zijn?
Helemaal niets, gewoon zo laten tot komend voorjaar?
Groenbemesters?
Iets anders?

Groetjes, Sandra
maandag 15 september 2008 - 14:30
hugo

Hugo

groenbemester inzaaien of een laagje stalmest overgooien

't is misschien kantje-boord, maar je kan nog spinazie en kervel zaaien

groetjes
maandag 15 september 2008 - 14:49
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

Hallo Sandra,

Na de oogst de grond vrij maken van het eventuele onkruid en omspitten en tegelijkertijd oude stalmest toevoegen.
Daarna misschien nog een keer schoffelen zodat de grond onkruid vrij blijft. Ook gooi ik er direct na het oogsten de ( 1/2) jaarlijkse kalkgift overheen zodat de pH op orde blijft.
Groenbemesters zijn ook een optie maar let dan wel op dat je geen mosterdzaad zaait op het stuk waar het volgend jaar de kolen op komen te staan.

groetjes,

Rita
maandag 15 september 2008 - 20:41
eucalypta

Eucalypta

Hoi Sandra,
Alle vrijgeomen percelen heb ik zo goed als mogelijk onkruid(kweek)vrij gemaakt en ingezaaid met kervel en andere delen met winterrogge (groenbemesters). Zo hou je het land beteeld. Niets zo slecht voor de bodemstructuur als een kale bodem. Wat ook kan is inderdaad stalmest of een dikke laag compost. sommigen gebruiken zelfs stro of iets dergelijks. Het belangrijkste is dat de grond er niet kaal bijligt, hij slaat dan dicht door de regen en veel voedingsstoffen spoelen weg.
Succes Eucalypta
dinsdag 23 september 2008 - 23:18
Vic55

Vic55

Ik las ooit ook het afdekken van de grond door grasmaaisel of droge bladeren. Iemand daarmee ervaring? En wanneer verwijder je dan terug die bladeren of dat maaisel. Of kun je na de winter gewoon inwerken?

Mvg, Vic
woensdag 24 september 2008 - 12:13
depauws

Depauws

Vic

Afdekken met grasmaaisel doe ik in de zomer tussen de groenten. effectieve onkruidonderdrukking plus goed afscherming tegen uitdrogen.
Het maaisel verdwijnt vanzelf na 3-4 weken.
In de winter zal het langer duren, je zal misschien ook een dikkere laag leggen.
En in het voorjaar het overblijvende gras en bladeren onderspitten of onderfrezen.
Men zou dat ook vlak-compostering kunnen noemen.
Groeten
Silvain
woensdag 24 september 2008 - 19:08
Lino

Lino

Ik zaai facelia.
Dat is een groenbemester die niet in cocurrentie komt met andere gewassen die je er eventueel later wil op telen. Met een beetje geluk gaat hij nog bloeien ook.
Lino
vrijdag 26 september 2008 - 10:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon