menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe grondig moet je groenten wassen

Ga naar meest recente reactie

Sanseja

Sanseja

Groenten uit de winkel moet je goed wassen ivm met wat ze er allemaal opspuiten voornamelijk. Maar hoe zit het eigenlijk met de groenten uit de tuin? Die ik dus niet bespuit of wat dan ook.
Bij het wassen van de boerenkool zag ik net heel wat luisjes enzo voorbij komen en ik bedacht me dat er vast een paar blijven zitten, hoe goed ik het ook was.
Met andere woorden: hoe erg is het om hier en daar wat beestjes binnen te krijgen, of zelfs een beetje aarde?
D'r is vast verschil tussen de groenten die je nog gaat koken en die je rauw eet, maar verder kom ik niet.

Groetjes, Sandra
woensdag 20 augustus 2008 - 17:41
printemps

Printemps

hallo

ik denk persoonlijk dat je daar zo niet bij moet stilstaan
als een kind in de zandbak zandpattekes eet enzo
en een insectje erbij

er is ook een verschil als je zelf kookt of bvb ergens anders iets eet
misschien heeft die persoon zijn handen niet gewassen na het wc bezoek
lopen er in de keuken geen ongewenste dierjes over de tafel en over het eten

er is inderdaad verschil tussen gekookt en rauw eten
maar als het eerst op een plank gelegen heeft om klaar te maken
nadien in de pan,dan zijn de salmonellas wel dood,maar als je nadien op de zelfde plank uw vlees snijd of efkes een tomaatje om zo wa minder afwas te hebben,dan ben je goe bezig

of als je in het shopping center lekkere koekjes ziet liggen open en bloot
waar iedereen aan kan prutsen,betasten,niezen en stof kan op vallen,smakelijk eten dan ook

mvg
an
woensdag 20 augustus 2008 - 17:58
printemps

Tekst aangepast

Printemps

hallo

er zijn ook mensen dat beweren als je overdreven proper bent er meer astma en allergieen zouden voorkomen bij kinderen
omdat ze geen of weinig weerstand zouden hebben

mvg
an
woensdag 20 augustus 2008 - 18:01
Rita1960

Rita1960

Hallo Sandra,

De groenten uit mijn eigen tuin was/spoel ik alleen maar schoon met water zodat het eventuele zand en het "ongedierte"er uit is.
Sla/andijvie zet ik een tiental minuten in een emmer water en dan komen de slakjes e.d. wel bovendrijven.
Als je de groenten kookt gaat het ongedierte wel dood. Het kan geen kwaad als je er eens wat van binnen krijgt.
En zoals mijn vader vroeger wel zei" Zand schuurt de maag" en als er dan al eens een beestje inzat kwam stevast de uitspraak: "Da's clandestien vlees".

groetjes,

Rita
woensdag 20 augustus 2008 - 18:26
hildavw

Hildavw

Je kan je groenten ook even in gezouten water leggen en dan zijn de meeste beestjes ook wel dood.
Ik herinner me dat van mijn kinderjaren, toen mijn mama me altijd de sla in water met zout liet wassen.

groetjes

Hilda
woensdag 20 augustus 2008 - 19:52
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Niks mee inzitten als er wat grond of beestjes bijzitten.
ik werk nu bij een tuinbouwbedrijf als vakantiejob en 'smiddags als we onze boterhammen gaan eten krijgen we ook niet de kans om onze handen te wassen dus ja... Komt er ook wel wat meer binnen..
En zoals gezegt het 'schuurt' de maag .
en inderdaad hoe properder je leeft hoe minder weerstand je hebt tegen ziektes.

greetz Damy
woensdag 20 augustus 2008 - 20:27
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

Maak je niet wijs, dat je nog nooit een beestje binnen gekregen hebt. Tuurlijk probeer je het zo goed mogelijk te wassen en schoon te maken, maar er blijft heus wel eens iets achter. Wat dacht je van machinaal kant en klaar gemaakte groenten in plastic verpakt in de winkel? Dat ziet er wel schoon uit, maar......
Broccoli in een beetje zout water leggen en de eventuele rupsjes komen zo boven. Dit jaar teel ik de broccoli onder anti-insectengaas. Dan kunnen de vlinders er ook niet onder en de boerenkool staat er ook onder tegen de witte vliegjes.
vrijdag 22 augustus 2008 - 19:43
Lilian

Lilian

Mijn vader zaliger zei dat ook altijd, zand schuurt de maag!
Hij gaf onze kinderen toen ze klein waren ook altijd een wortel etc. vers uit de tuin, er werd eventjes mee langs zijn werkbroek geveegd en dan lekker opgegeten.
Daar bouwen ze de weerstand mee op.

Sla, boerenkool etc. leg ik eventjes in gezouten water dan komen de rupsjes etc. naar boven.

grtjs lilian
vrijdag 22 augustus 2008 - 20:48
the666bbq

Tekst aangepast

The666bbq

gewoon spoelen in een 'best effort' om er zoveel mogelijk vanaf te krijgen maar maak er geen drama (en geen onnodige watervoorspilling van), van zo'n pieterig insectje zal je zeker niet doodgaan en de meeste insecten blijken een goede bron van proteïnen voor mensen die geen rechthoekjes 'vlees' in piepschuimenbakjes kunnen kopen. Dat de mens steeds verder afstaat van de bron van zijn voeding daar was ik me van bewust maar dat sommige zo ver zijn dat wist ik niet. Een worm verstopt in de krop van de sla die gaat er bij mij ook uit hoor, maar als het zou de eerste made niet zijn die ik mis in een kastanje; als ik daarvoor naar spoedgevallen moest rijden dan kan ik mijn domicilie daar nemen
Onderzoek heeft uitgewezen dat de mens gemiddeld 3 à 5 spinnen opeet in zijn slaap, onbewust, om nog maar te zwijgen van de vliegjes die je wel eens binnenkrijgt als je durft te lachen op je fietstochtje.
Ik zou de beestjes niet aan het eten toevoegen, maar als je er eentje mist is dat geen reden tot paniek; er blijft er zelden eentje leven na de maag, zoniet dan zal de lintworm dat beestje wel vangen

en zand; de dag dat ik me kan inhouden tot aan de keuken om een radijs of een wortel in mijn mond te stoppen die moet nog komen, wat niet aan mijn broek is blijven hangen gaat mee in de mond
woensdag 27 augustus 2008 - 11:44
Sanseja

Tekst aangepast

Sanseja

Bedankt voor alle antwoorden!
En ik maak me niet meer druk en de tip van zout water ga ik zeker gebruiken!
Maar rechtstreeks uit de grond een radijsje oppeuzelen zal ik niet doen, we hebben veel klei in de grond dus dat plakt enorm, dat krijg ik er niet zomaar af door over mijn broek te vegen, dat gaat wel erg knaren tussen de tanden

Groetjes, Sandra
woensdag 27 augustus 2008 - 11:52
the666bbq

The666bbq

rollen in de mond en "speken", zal wel niet volgens de moderne etiquette zijn maar die mannen met stropdas en driedelig pak komen toch niet in je tuin
woensdag 27 augustus 2008 - 11:59
Lino

Tekst aangepast

Lino

Ik herinner mij wel van toen ik zwanger was, dat je als je zwanger bent extra de groenten moet spoelen.
Dat had te maken met een ziekte die katten kunnen overbrengen: TOXOPLASMOSE.
En een kat loopt al eens door de moestuin he.
woensdag 27 augustus 2008 - 16:08
the666bbq

The666bbq

ja, maar dat is al iets heel anders he Lino. trouwens dat schijnt nogal te verschillen van gynae tot gynae hoe ernstig dat risico ingeschat wordt. Blijkbaar is dat virus bij de kat maar in een relatief korte periode aanwezig en moet dan via de uitwerpselen tot bij de zwangere vrouw komen. De periode in je leven dat je EN zwanger bent EN sla in de tuin hebt EN dat de kat daar haar vuile poep aan schoonmaakt is relatief kort. Let wel, wij hebben ons 'dieet' bij ons eerste kindje ook zeer strikt aangepast (bij de tweede al wat minder ) want uiteindelijk is het toch een risico dat je niet wil nemen.
Dus (zeker als er in de buurt heel wat katten vrij rond lopen zoals meestal het geval is) toch wat voorzichtig zijn . Dat geldt dan eigenlijk ook voor het werken in de tuin op zich, want dat kan één grote kattenbak zijn; de kans dat je toevallig in haar kattenbak graaft lijkt me groter dan dat ze jouw ijsbergsla als toiletpapier gebruikt...
woensdag 27 augustus 2008 - 16:26
Sanseja

Sanseja

Lachen, ijsbergsla als toiletpapier! Dat zou hier trouwens niet lukken, want mijn ijsbergslaatjes zijn helemaal opgevreten door de slakken Gelukkig zijn hier geen katten, volkstuin aan de rand van 't dorp, dus dat scheelt dan weer.
Maar ehm wat is speken?
woensdag 27 augustus 2008 - 17:03
the666bbq

Tekst aangepast

The666bbq

speken ? in het algemeen nederlands voor de meeste nederlandssprekenden der lage landen en gekoloniseerde uitbreidingsgebieden zal dat spuugen zijn
woensdag 27 augustus 2008 - 17:35
cetinel

Cetinel

ooo spiejeten of spuggelen dus??
woensdag 27 augustus 2008 - 20:51
Rita1960

Rita1960

Yep!

grtn´n

Rita
woensdag 27 augustus 2008 - 22:12
Sanseja

Sanseja

die kende ik nog niet, die 2 andere trouwens ook niet.
wel kwatten.
woensdag 27 augustus 2008 - 22:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon