menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vroege aardappelen

Ga naar meest recente reactie

Tjoolaere

Tjoolaere

In al de jaren (40 ongeveer) dat ik in mijn tuintje aardappelen verbouw heb ik dit nog nooit meegemaakt; 5 tot 8 grote knollen aan een struik. De grond - lichte zanderige grond - bemest zoals gewoonlijk (5 kg/are organische mest bij voorbereiding grond en 3 kg/are blauwe korrel bij aanaarden.)

Zijn het ras FRESCO die zowel voor vroege als voor late teelt kunnen gebruikt worden; in dit laatste geval planten einde april begin mei en niet te vroeg rooien. Zijn goed resistent tegen aardappelziekte en bodemmoeheid. Zeer goed van smaak, kookt niet af en is heel goed voor frietbereiding.

Een paar foto's :


[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 25 juli 2008 - 11:51
Matabish

Matabish

amai Tjoolaere, dat kan je geen vroege 'patatjes' meer noemen!!
Wàt een knollen zeg, zien er lekker uit!!

Groetjes,
Matabish.
vrijdag 25 juli 2008 - 12:18
lentemode

Lentemode

Hallo Tjoolaere !

Dat zullen daar heerlijk lange frietjes worden !
Met mosselen ?


Leuk hé, zo'n oogst binnenhalen !
Hier waren ze een stukje kleiner ...


Groetjes,
Mia
vrijdag 25 juli 2008 - 16:01
ernestine62

Ernestine62

wauw bij u wil ik wel patat komen eten mijn aardappelen waren echt niet zo groot.
ernestine
zondag 27 juli 2008 - 02:42
the666bbq

The666bbq

ik vond mijn eerstelingen dit jaar ook wat aan de grote kant - over het algemeen een goede opbrengst bij alle aardappelen, geen klagen alleszins... maar toch 'nief patatekes in de pan' zijn op hun best als ge van die kleine ongeschilde en niet op maat gesneden knollekes kunt gebruiken.
maandag 4 augustus 2008 - 12:22
Sus

Sus

Amaai zo'n patatten in jaren niet meer gezien!
hoe doet ge dat???
zaterdag 9 augustus 2008 - 16:07
rrheyn

Rrheyn

In uw laatste artikel hebt u het over vroege aardappelen in de proeftuin en er kwamen enkel goede rassen uit. Over welke grond beschikt men daar ?
Welke bemesting gebruikt men, uitsluitend compost of kunstmest ?
Onlangs was ik nieuwsgierig en vroeg bij een boer die mais zet, hoeveel hij bemestte ! Hij wou mij de exacte hoeveelheid niet meedelen, maar zijn mais stond wel torenhoog.
Tussen zijn lippen verklapte hij me, dat hij een deel officieel kocht en een deel niet-officieel,...anders heb je geen opbrenst zei hij me !
Nu ik vermoed dat die praktijk geen alleenstaand geval is en dat bemestingsnormen hier erg rekbaar zijn. Mensen staan nog altijd in volle bewondering voor dikke prei ,dikke aardappelen en dikke wortelen, als ik mijn oeraardappelen en oerprei bekijk, dat kleine mokkeltjes zijn, dan denk ik hoever kunnen we onze moderne groenten nog oppompen en manipuleren.
zondag 10 augustus 2008 - 10:38
Rita1960

Rita1960

Hoi rrheyn,

Als je de juiste bemesting toepast, krijg je de hoogste opbrengst. Een overdaad aan meststoffen doet echter meer kwaad dan goed aan het gewas.
Van mais is bekend dat het heel veel meer organische meststoffen kan verdragen dan de meeste gangbare gewassen zoals aardappelen en bieten en koren. Deze worden dan te "geil"en produceren dan alleen maar blad en geen knollen/bieten. ( hier doen ze zo'n beetje 35 ton op een hectare te gooien ( vloeibare mest met een hoog % N, en soms nog wel meer. Is wel een beetje afhankelijk van de grondsoort)
Dus ga er niet vanuit dat als je er maar veel mest op gooit dat het dan goed komt! Je gaat er de "bietenbrug" mee op.
Prei kan een heleboel (kippen)mest verdragen en dan krijg je dikke "blauwe" preien- als fietsen-standers- zo groot maar doe je dit maar aardappelen krijg je alleen maar loof en geen aardappelen
Het heeft dus niets met manipuleren te maken maar alles met op het juiste tijdstip de juiste mest toedienen.

Groetjes,

Rita
woensdag 13 augustus 2008 - 20:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon