menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wisselteelt schema

Ga naar meest recente reactie

fsachs78

Fsachs78

Hoi iedereen,

Ik heb een wisselteelt schema gemaakt mbv een website.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Grotere versie te zien op:
http://www.flickr.com/photos/23989791@N08/2682667365/sizes/o/

Nu kom ik op andere websites andere schema's tegen die (uiteraard) niet hetzelfde zijn, maar ze lijken zelfs de andere kant op te draaien met de groepen. Ik kan de website van mijn voorbeeld niet meer vinden...

Zou iemand er even in willen duiken en zeggen of ik de verkeerde kant op schuif?
Overige commentaar is ook welkom

Gr. Francois
dinsdag 22 juli 2008 - 11:19
andre

Andre

Francois

Je wisselteeltschema dit is in orde alleen zou ik na de aardappelen als het vroege zijn winter prei uitplanten

Grt andre
dinsdag 22 juli 2008 - 13:58
fsachs78

Fsachs78

Ik twijfel nog steeds of ik niet de verkeerde kant opschuif...

De volgorde volgens dit schema zou zijn:
1 Koolsoorten
2 Bonen en erwten
3 Nachtschade achtigen (aardappel, tomaat, paprika, aubergine)
4 Blad- en wortelgroenten

en dan weer terug naar de koolsoorten.

Toch zie ik verschillende voorbeelden die bepaalde groepen juist andersom achter elkaar zetten...

please help!
vrijdag 25 juli 2008 - 10:06
Rita1960

Rita1960

Hallo Francois,

Mijn wisselschema is als volgt:

1 peulgewassen
2 kolen
3 bladgroenten
4 vruchtgroenten
5 wortelgroenten
6 aardappelen

en dan weer peulgewassen

@ andre: mocht dit niet goed zijn dan graag bericht!

groetjes,

Rita
zondag 27 juli 2008 - 17:09
andre

Andre

Rita.

Dit is ok

andre
zondag 27 juli 2008 - 18:13
fsachs78

Fsachs78

Afgezien dat je groepindeling anders is, is het grotendeels precies andersom toch?
Dus moet ik de andere kant op draaien?

Gr. Francois
zondag 27 juli 2008 - 22:22
Rita1960

Rita1960

Hoi Francois,

Ja, anders om, van vroeger uit heb ik altijd meegekregen dat je kolen als nateelt doet na de peulen.

groetjes,

Rita

PS: mischien een aanrader voor je bibliotheek: Groente en fruit encyclopedie van LucDedeene en Guy De Kinder.
maandag 28 juli 2008 - 06:21
fsachs78

Fsachs78

Hoi Rita,

Bedankt voor je hulp.

Het grappige is: ik heb de encyclopedie sinds kort! Geweldig naslagwerk! Ik was daarin aan het lezen toen ik opmerkte dat mijn eerder gemaakte wisselteeltschema niet klopte... Maar vanwege twijfel toch nog even dit forum geraadpleegd!

Gr. Francois
maandag 28 juli 2008 - 09:21
the666bbq

The666bbq

gewoon even een misschien vreemde opmerking maar is het niet handiger om de vakken elkaar in 'ringvorm' te laten opvolgen :

ABCD
HGFE

dan moet je je geheugen wat minder laten 'springen' en dat houdt etymologisch ook het 'draaien' in het 'rotatieschema'
maandag 4 augustus 2008 - 12:20
Rita1960

Rita1960

Hallo the666bbq,

dat wordt wel wat moeilijk op het platte tuinvlak , je kunt m.i. het beste met de klok meegaan en dan wordt het ineens heel erg logisch!
Hoe dan ook op de een of andere manier wordt het je wel duidelijk. Als je het maar goed op papier hebt staan

met vriendelijke groet,

Rita
maandag 4 augustus 2008 - 19:08
fsachs78

Fsachs78

Eigenlijk moet je het zien als 4 grote vakken, die ik ook gewoon roteer/opschuif, maar enkele van de groepen komen maar een keer in de acht jaar terug op dezelfde plek. Daarom heb ik de vakken weer opgedeeld in twee kleinere vakken. Misschien dat de 'belettering' van de vakken niet helemaal logisch is, maar ben al lang blij dat ik een (nieuw) schema heb dat nu lijkt te kloppen.

Gr. Francois
dinsdag 5 augustus 2008 - 09:35
the666bbq

Tekst aangepast

The666bbq

niks moeilijk aan :

ABCD
HGFE

HABC
GFED

GHAB
FEDC

FGHA
EDCB

--->
<---

--->
<---

het laten roteren van de platte lus is het eenvoudigste van het verhaal maar bovenstaande adviezen kloppen volledig zodus ...
dinsdag 5 augustus 2008 - 15:40
IRose

IRose

Hallo,

Een goede indeling i.v.m. ziektes, plagen en compostbehoefte is als volgt:

1. Peulgewassen (Vlinderbloemigen) geen compost
2. Koolgewassen (Kruisbloemigen) veel compost
3. Bladgewassen gewoon compost
4. Vruchtgewassen beetje compost
5. Wortel- knol en uigewassen geen compost
6. Aardappelen en tomaten (Nachtschade) weinig compost

Je ziet dat in het vak ná de peulgewassen die géén compost vragen een vak is met koolgewassen die véél compost vragen.

In het vak ná de koolgewassen is een vak met bladgewassen die een normale compostbehoefte hebben.

Daarna een vak met een beetje compostbehoefte.
Daarna een vak met geen compostbehoefte.
Daarna een vak met weinig compostbehoefte.

Zo weet je precies welk vak en hoeveel je moet aanvullen met compost.
De grond raakt zo niet uitgeput en tegelijkertijd is er nooit een teveel aan compost.

Ook zie je dat de aardappelen die véél stikstof nodig hebben, het jaar erop op de plek staan van de peulvruchten die géén stikstof uit de grond halen, omdat ze die zelf produceren.

Bladgewassen hebben overigens een korte wisselteeltcyclus van 2 jaar en deze zijn dus prima te combineren (als voor- en nateelt) met andere groenten.

Spinazie heeft een grote kalkbehoefte!

En zo hebben meerdere gewassen hun eigen specifieke behoeftes, maar die ken ik (nog) niet.

Op de pagina's http://biotuin.netfirms.com/plant.combi.html en op http://biotuin.netfirms.com/Mengkultuur.html vind je nog goede en slecht plantcombinaties.

Ik zet dit soort webpagina's altijd onder bij mijn favorieten in mijn 'De Moestuin".
Dan ik ik het altijd weer snel terug vinden en als ik er uiteindelijk niets meer mee doe, dan pas verwijder ik ze weer.
Het scheelt een hoop zoekwerk naar iedere keer weer dezelfde dingen op internet.

Informatie die ik zéker ga gebuiken print ik direct uit of ik selecteer het en kopieëer het naar mijn Worddocument 'De Moestuin".

Zo ben ik bezig een eigen moestuingids waar alleen informatie in komt te staan over alles wat ik ook daadwerkelijk in mijn tuin heb staan.
Dus géén overbodige informatie waar ik iedere keer doorheen moet lezen voordat ik bij de juiste informatie kom!

Veel plezier alvast met bovenstaande informatie.
Ik hoop dat het duidelijk is.

Groeten, I Rose
woensdag 13 mei 2009 - 17:16
IRose

IRose

Nog een kleine aanvulling is dat er 6 vakken zijn, omdat koolgewassen niet meer dan 1 x per 6 jaar op dezelfde grond mogen staan.
De meeste gewassen mogen niet meer dan 1 x per 3 of 4 jaar op dezelfde grond staan.
Dus 6 vakken is altijd goed.


Heb je daar geen ruimte voor, houd dan wel rekening met die koolgewassen!
Maar misschien lukt het ook wel met een wisselingcyclus van 5 jaar of 4 jaar.
Graag verneem ik van andere tuinders hun ervaringen hiermee.


Aardappelen en tomaten gaan samen.
Tomaten hebben wel een plastic tunnel nodig i.v.m. regenschade.

Aardbeien mogen 3 jaar op dezelfde grond staan.

Klein fruit (rabarber, bessen, bramen, frambozen) 10, 20 jaar op dezelfde grond.

Vaste kruiden 5 jaar op dezelfde grond.

Eénjarige kruiden en bloemen jaarlijks verwisselen van plaats.

Kruiden gebruiken jaarlijks 5 kg compost. Ze hebben geen verdere verzorging, dus géén mest nodig.

Groetjes, I Rose

woensdag 13 mei 2009 - 17:30
garfield

Garfield

Irose, dat ziet er goed uit. Eigenlijk gebruik ik hetzelfde schema, alleen dan anders.
Je was wat onduidelijk met wat er na elkaar komt. Maar in grote lijnen doe ik hetzelfde. Na nachtschade komen de blad en wortelgroenten. Daarna de kruisbloemige en als laatst de vlinderbloemige. Het verschil zit dus in mijn gecombineerde vak met blad en wortelgroenten. De vruchtgewassen komen bij mij bij de kruisbloemigen. Zo heb ik een 4 jarige cyclus zodat ik veel aardappelen kan verbouwen. (25 %) Nadeel wat ik dit jaar ondervindt is dat het vak wortel/bladgroenten eigenlijk te klein is. Dit komt deels ook doordat ook de aardbeien op dat deel staan.
Ik heb wel 8 vakken zodat ik wortel en blad kan scheiden en kool op een 8 jarige cyclus kan plaatsen.
woensdag 13 mei 2009 - 23:04
Jorg

Jorg

Nuttige informatie Irose, ben er inmiddels achter dat mijn teeltplan dus niet helemaal klopt en verbeterd moet worden. Jou informatie bevestigd dit nogmaals maar geeft mij ook meer informatie over de compost/mestbehoefte etc. Erg handig.

Misschien brutaal vraagje maar dat word document met al je informatie, wil je die met ons delen? Ik begin zelf namelijk nog maar net met een moestuin maar zie soms "door de bomen het bos niet meer". Moestuin
donderdag 14 mei 2009 - 10:24
mx7733

Mx7733

@ I rose

Wat een goede info. Op basis daarvan heb ik voor mijn wisselplan de volgende indeling gemaakt. Klopt dit zo?

1. Aardappelen en tomaten (Nachtschade) weinig compost
Paprika
Tomaat
Pepers
Aardappelen

2. Peulgewassen (Vlinderbloemigen) geen compost
Peul
Snijboon
Spercieboon


3. Koolgewassen (Kruisbloemigen) veel compost
Bloemkool
Boerenkool
Broccoli
Rode Kool
Spitskool
Spruiten
Wittekool

4. Bladgewassen gewoon compost
Andijvie
Eikeblad sla
Ijsbergsla
Kropsla
Krulsla
Raapsteel
Spinazie
Veldsla
Witlof

5. Vruchtgewassen beetje compost
Augurk
Courgette
Komkommer
Aubergine


6. Wortel- knol en uigewassen geen compost
Peen
Knolselderij
Knolvenkel
Pastinaak
Radijs
Rammenas (rettich)
Rode Biet
wortel
Knoflook
Prei
Bosui
Lente UI
Rode Ui
Sjalot
Winter Ui


Ik vindt het maar lastig om zo'n plan te schrijven. Er is heel veel informatie te vinden. Maar het is een beetje het bos zoeken tussen de bekende bomen...

MVG
Marnix
donderdag 21 mei 2009 - 13:01
fsachs78

Fsachs78

Hoi Marnix,

Je groepenindeling is bijna correct, op wat kleine foutjes na:

De aubergine hoort bij groep 1 (Nachtschade)
De radijs en rammenas horen in groep 3 (Kruisbloemigen), hoewel radijs in elke groep toegestaan is, omdat het maar kort staat.
Mocht je ooit rucola willen plaatsen, denk er dan aan dat het ook in groep 3 Kruisbloemigen hoort.
Verder hoort witlof bij de wortelgewassen, maar als je dat gaat kweken, moet je het een en ander nog maar eens opzoeken, want wat je het jaar ervoor kweekt komt nogal nauwkeurig...

Verder vraag ik me af of groep 5 niet meer compost mag hebben. Courgette in ieder geval wel.
Succes!!

Gr. Francois
vrijdag 22 mei 2009 - 00:30
garfield

Garfield

De groepsindeling van Marnix is goed. Iedereen heeft zo zijn eigen schema. Met het risico op knolvoet zou ik alle kruisbloemigen in hun eigen vak willen hebben. Dus ook radijs en een eventuele groenbemester. Zelf zou ik ipv 6 graag 8 vakken maken, zodat je bv 2 vakken aardappelen hebt en nog een extra vak bonen of wortelgewassen of wat je ook maar meer van wilt hebben.
Dus net zoals de topicstarter dit deed.
In dit schema praat je alleen maar over compost en niet over mest. Zwaar bemest moeten worden de aardappelen en de kolen, terwijl bonen en wortelen geen mest willen hebben. Met de indeling naar soort en niet naar mest en compostbehoefte heb je in principe een probleempje. Deels zul je in de vakken verschillend moeten bemesten. Zelf geef ik de hele tuin een basisbemesting en geef de nachtschades en kruisbloemige gewoon veel meer.
vrijdag 22 mei 2009 - 11:04
Rita1960

Rita1960

@ Garfield,
ben het niet helemaal met je eens, als je de aardappelen te zwaar bemest krijg je een hoop loof en geen aardappelen. Dus matig met mest op de aardappelen.

groetjes

Rita
vrijdag 22 mei 2009 - 21:19
garfield

Garfield

Rita,

Aardappelen moeten veel voeding hebben. Maar niet te veel stikstof, want daar krijg je te veel loof van. Wel wat extra (patent) kali voor hun wortelgestel. Ik ben het met je eens dat "te" nooit goed is, maar die situatie heb ik nog niet bereikt op mijn tuintje.
Voor kool zal te veel wel niet gauw in mijn tuintje bereikt worden. Die kunnen wel heel veel gebruiken.
vrijdag 22 mei 2009 - 23:35
Rita1960

Rita1960

Garfield,

je hebt helemaal gelijk, mijn antwoord was niet compleet genoeg.
't is idd de stikstof waarmee je moet uitkijken.

groetjes,

Rita
zondag 24 mei 2009 - 08:25
Ilaia

Ilaia

Hoewel de post al wat ouder was, las ik hem nu omdat ik hetzelfde probleem heb met mijn moestuin indeling: welke kant draai ik op?? De post hierboven van IRose krijg ik maar niet goed begrepen, tenminste dit stukje:

“Ook zie je dat de aardappelen die véél stikstof nodig hebben, het jaar erop op de plek staan van de peulvruchten die géén stikstof uit de grond halen, omdat ze die zelf produceren.”

In het schema zoals zij dat in dezelfde post daarvoor beschrijft en ik het ook tegenkom op andere sites, wordt meestal (maar niet altijd!) andersom gedraaid, tenminste in mijn beleving. De peulen komen toch op het bed waar het jaar ervoor de aardappelen stonden? En de kolen komen op het bed waar het jaar ervoor de peulen stonden?
Dus 1e jaar aardappelen op een bed, het 2e jaar peulen, het 3e jaar kolen enz?

Ben benieuwd wat ik niet goed zie en of er na al die jaren nog iemand reageert!
Groetjes….
zondag 14 april 2024 - 18:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon