menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meeldauw op sierpompoenen

Ga naar meest recente reactie

martine

Martine

de planten die de slakkenvraat hebben overleefd hebben nu last van witte vlekken op het blad, ik vermoed meeldauw??
heeft het zin om nu nog iets te doen, zo ja wat?
of alleen de aangetaste bladeren verwijderen?
ik zie zelfs op de tuinaarde ook witte vlekken?
hebben jullie foto nodig of is dit genoeg beschreven?
Martine
zaterdag 19 augustus 2006 - 17:50
andre

Andre

Martine

Dat je op de tuinaarde witte vlekken zie dat zo kunnen wijzen op schimmel, eigenlijk is dit de eerste maal dat ik zoiets zie want pompoenen zijn sterk en hebben weinig last van ziekten. Misschien beter toch eens een foto doorsturen

andre
zondag 20 augustus 2006 - 10:49
ines

Ines

Hallo,
Het is meestal zo dat op het einde van de kweek de bladeren minder sterk worden omdat de
vruchten veel energie kosten en dat er meeldauw komt op de bladeren.
Ik knip de bladeren af en tracht de vruchtjes die nog moeten narijpen niet te beschadigen.
Ik voer de bladeren met meeldauw af naar het containerpark.
Verder heeft dit geen invloed op de vruchten.
Ik vind ze zelfs beter doorrijpen zonder de bladeren.
Op de aarde meeldauw is weinig waarschijnlijk hebt U zoals Andre schrijft een andere soort
schimmel,ik zou niets doen en wachten tot alle vruchten rijp zijn en dan misschien de serre
aarde behandelen en vernieuwen,misschien zijn er nog andere oplossingen dan schrijven de
forumleden dit wel...grtjs,ines
zondag 20 augustus 2006 - 15:21
martine

Tekst aangepast

Martine

Ines,

zoals jij beschrijft heb ik het vorige jaren ook al gehad, maar nu is het in meerdere mate, en dan de grond, juist daar waar de pompoenen staan , dat maakt me wat ongerust.
het is een stukje gras dat in het voorjaar werd omgegraven om beetje meer plaats voor moestuin te hebben, zware grond , vermengd met compost.
Andre,
ik plaats een foto, misschien is dat duidelijker: [afbeelding verwijderd niet-https][/img]
Martine
zondag 20 augustus 2006 - 18:47
martine

Martine

[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
enkele bladeren zien bijna helemaal wit, andere hebben witte vlekken.
Martine
zondag 20 augustus 2006 - 18:51
Pascal

Pascal

Hoi,

Bij ons is dit ook aan de hand. Ik heb inmiddels al alles verwijderd omdat de wortels en de grond waren aangetast.
vrijdag 1 september 2006 - 22:34
wyandotte

Wyandotte

Ik heb dit elk jaar op de courgetten
zaterdag 2 september 2006 - 13:47
andre

Andre

martinne

Die ondergrond waar u courgette staan wat is dit? kan het niet zo goed zien op de foto

andre
zaterdag 2 september 2006 - 16:40
martine

Martine

dit was tot vorig jaar een stukje gazon, hebben dit omgespit en dan compost toegevoegd. wij hebben heel zware kleigrond, dus ' t zal nog wat duren eer dit goede grond is. je ziet de kleigrond, en hier en daar komt de compost boven, ik denk dat dit op de foto die donkere vlekken zijn.
de vlekken zijn niet uitgebreid en ik heb al zoveel mogelijk de aangetaste bladeren verwijderd.
Martine
zaterdag 2 september 2006 - 22:35
andre

Andre

Ik denk dat nu het ergste voorbij is, die zware kleigrond zal wel verbeteren wat geduld

andre
zaterdag 2 september 2006 - 23:32
martine

Martine

het andere deel van moestuintje en pluktuintje hebben we nu al het 2 de jaar verrijkt met compost en dat begint al gemakkelijker te werken. mede doordat het zo'n zware grond is , dat ons pluk en moestuintje zo klein is in vergelijking met de hele tuin, en omdat ik het alleen doe.
soms wel spijtig, want ik heb veel enthousiasme en ideën, maar in die zware grond werken, pfff, amai,soms niet te doen...
maar sinds we Vlaco kennen, 't gaat de goede kant uit.
Martine
zondag 3 september 2006 - 10:12
andre

Andre

Niet opgeven martinne en Vlaco is een zeer betrouwbaar voor compost dus toe zo verder

groetjes andre
zondag 3 september 2006 - 10:24
martine

Martine

mercikes,
Martine
zondag 3 september 2006 - 16:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon