menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Combinatieteelt

Djairo

Djairo

Hallo,
Als beginnende tuinierder heb ik nog enkele vraagjes.
Omdat ik niet wens te spuiten op mijn groenten wil ik combinatieteelt toepassen,weet er iemand welke groenten ik best naast schorseneer en venkel kan zetten?(en wat ik er zeker niet mag naast zetten)
Groetjes frank&Dominique
zaterdag 15 maart 2008 - 18:04
ivo1952

Ivo1952

Hallo,

Volgens mij is de meerderheid van de groenten heel goed te telen zonder sproeimiddelen, allleen mijn sjalotten en de winterprei moet ik jaarlijks spuiten of er is niets te oogsten, maar als je het tijdstip van spuiten en oogsten zelf in de hand hebt, vind ik dit geen probleem.
Zomer- en winterwortelen lukt meestal zonder sproeien, alleen het laatste van de oogst in meestal slecht.
Ik denk dat een vierjaarse teeltwisseling belangrijker is, schorseneren bij de wortelgewassen, dus grond diep bewerken en geen bemesting,,heb nog nooit last gehad van ziektes of beestjes op schorseneren. Venkel ( schermbloemige zoals selder en kervel ), niet te vroeg zaaien tegen het doorschieten, heeft ook bij mijn weten nooit last van ziektes, af en toe wel eens een grote dikke geel groene rups, maar die kan je er het best zelf uitrapen en vernietigen.

Succes,

Ivo
zondag 16 maart 2008 - 20:05
Rita1960

Rita1960

Hallo allemaal,

Met de schorseneren heb ik geen ervaring ( maar ga het dit jaar voor het eerst proberen
) en met de venkel had ik vorig jaar veel problemen met naaktslakken. Die vraten mij van de 40 venkelplanten zo'n 20 aan en op Toen ben ik maar gaan vangen en heb ze iedere dag 2x verwijderd .
Zoals Ivo al zegt, teeltwisseling is zeer belangrijk.
Ik teel mijn groenten om de 6 jaar op dezelfde plaats. Dit vooral vanwege de knoflook, kolen en de uien. Tot nu toe gaat dit heel goed. Ook zonder sproeien! Wel doe ik iedere keer de kolen nakijken op rupsen. (Die lusten de vogels wel
Hoogstens sproei ik de rozenbottelstruiken tegen de eerste bladluizen, met spruzit= biologisch.
Ik heb trouwens ergens op internet gelezen dat knolvenkel bij een heleboel andere groenten een nadelige invloed heeft.... Is dat zo ??? Graag uw ervaringen met deze groente.

Frank en Dominque veel succes in het komende groei seizoen

groetjes,

Rita
zondag 16 maart 2008 - 21:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon