menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wortelen bewaren.

Ga naar meest recente reactie

Vic55

Vic55

Op welke manier kun je best wortelen nog een tijd(je) bewaren om ze rauw te kunnen gebruiken. Ik heb namelijk een hoeveelheid wortelen gekregen. Een deel ervan gaan de diepvriezer in, maar een ander deel zou ik graag binnen een tijd nog rauw kunnen gebruiken. Wat zijn hiervoor de beste mogelijkheden.

Mvg, Vic
dinsdag 23 oktober 2007 - 13:42
kerstkind

Kerstkind

Hoi Vic,

als je een kelder hebt, kun je ze daar opbewaren.
Koel en donker.

Maar je kunt ze ook inkuilen, dat doen we zelf ook met de wortelen,
aardappelen en de voederbieten. (wintervoorraad voor vee).
Graaf een kuil(tje), wortelen erin en afdekken met stro, doek erover en een laag zand.
Zorg nog wel voor enkele ventilatiegaten, anders gaat het zweten en kan er alsnog rot
optreden.

groetjes José
dinsdag 23 oktober 2007 - 14:36
Vic55

Tekst aangepast

Vic55

Een kelder heb ik wel, maar die is niet koel omdat de verwarmingketel erin staat. Dus dat zal niet lukken.

Dat inkuilen dat u vermeld. Waar doe ik dat dan best. Ik veronderstel toch niet zomaar ergens in de tuin?
Ik heb ook ergens gelezen je ze in een ton met rijnzand kunt bewaren. Maar weet niet goed waar je die ton dan het best zet. Want in mijn kelder is het te warm denk ik. Kan dat eventueel in de garage? Of ik heb ook nog een tomatenserre in de tuin staan (zie mijn vorige topic http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=14&tid=12145) die nu toch leg is. Kan ik het daar in doen of zetten?

Mvg, Vic
dinsdag 23 oktober 2007 - 15:05
kerstkind

Kerstkind

Hoi Vic,

misschien achter in je tuin een plekje vrij?
Wij beschikken zelf over een flinke lap grond, vandaar.

Je kunt ze nog wel bewaren in de garage, in een houten kist/krat
eventueel afgedekt met een jute zak of zo. Maar pas op voor de vorst.
Met een ton heb ik geen ervaring! Helaas..

succes José
dinsdag 23 oktober 2007 - 15:26
JovanDreumel

JovanDreumel

En als je geen last hebt van muizen, dan kun je ze heel goed in de grond laten zitten en er een laag compost over aan brengen.
dinsdag 23 oktober 2007 - 17:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon