menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plan moestuin

Ga naar meest recente reactie

uncas

Uncas

Hallo

Wie van de kenners kan me wat advies geven. Ik ben gestart vanuit boekje ecologisch tuinieren voor beginners van VELT.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik zou een moestuin willen maar zonder aardappelen en zonder peulgewassen.
Dus blijft over +-5m50 op 4m; wat ik ruim voldoende vind. 4 percelen van 1m10 op 3m40.
Zuidkant is kant van poortje. West waar haag is.
Ik zou een omheining willen zetten in kastanjehout (zoals deze: http://www.ikwileenhek.nl/store/demon/products/kastanjehout/frans.jpg

Kan er iemand me extra tips geven:
* op welk perceel zet ik de spinazie best en welke soort? (kleigrond)
* tomaten vind ik ook niet terug ? Omdat dit niet inheems is ?
* ik zou ook graag frambozenstruik zetten. Integreren in moestuin zelf (extra perceel?)
* hoe zit het met vruchtwissel als ik wil werken zonder aardappelen en zonder peulgewassen, of gaat dat niet ?
* ik start van nieuwe moestuin (aan nieuwbouw), wie kan me exact zetten hoeveel en welke mest ik dien te geven vooraleer te starten. De tabellen in het boekje maken me niet echt veel wijzer.
* Kan ik buiten omheining buxushaagje zetten of af te raden ?

Kortom vele vragen en hopelijk maken jullie me wat wijzer.
Ook graag tips waar ik biologisch zaad kan kopen omgeving Halle of via internet.

Alvast bedankt en groetjes !
zondag 26 augustus 2007 - 12:30
andre

Andre

Uncas
Op het perceel van de bladgewassen zaai je spinazie de vroege spinazie je kan ook spinazie zaaien in de zomer maar dan moet je en ras kiezen voor de zomerteelt maar dit is niet aan te raden beter kan je in de zomer nieuw zeelandse spinazie zaaien De tomaten kan je planten op het perceel van de vrucht gewassen De frambozenstruiken bij het keinfruit dus op een apart perceel.Wat de vruchtwisseling aangaat laat gewoon elk perceel ieder jaar op schuivenwat de bemesting aangaat bekijk even de wepsite van vlaco ( compost) Aan kopen van biologisch zaad en planten Ecoflora gelegen te halle hebben een eigen website

andre
zondag 26 augustus 2007 - 13:39
uncas

Tekst aangepast

Uncas

André, alvast super bedankt voor de tips.
Qua orientatie waar zet ik kleinfruit best ? Op het Zuiden ? Kunnen er ook druiven bij?
zondag 26 augustus 2007 - 13:48
andre

Andre

Wat dedruiven aangaat dit kan dus naar het zuiden
zondag 26 augustus 2007 - 13:54
uncas

Uncas

Bedankt !
Ken je misschien ook iemand die goede prijs/kwaliteit kastanje omheining verkoopt ?
En qua buxus: aan te raden rond de moestuin of heb je andere tips ?
We hebben hier wel regelmatig bladluis op zowel haag als buxus.
zondag 26 augustus 2007 - 13:56
andre

Andre

Bezoek eens ecoflora te Halle opening uren staan op de website daar kan je alles krijgen echt de moete waard maar niet goedkoop

Grt andre
zondag 26 augustus 2007 - 14:15
uncas

Uncas

Doe ik zeker en ik post de resultaten hier op het forum. Zo kan ik ook eens wat posten ipv enkel advies te vragen en te lezen
zondag 26 augustus 2007 - 14:23
Helianthus

Helianthus

Hallo Uncas,

Welkom bij de club van bio-tuinders !
Hoe meer gelijkgestemden op dit fantastische forum, hoe liever ik het zie !
Vooreerst wil ik me aansluiten bij alles wat André gezegd heeft.
Van hem kan je alvast veel opsteken, en misschien is hij wat bescheiden geweest ofwel is hij het "vergeten" te vermelden, zijn eigen website (blog in feite) is zeker ook de moeite van het lezen waard.
Hier de url; http://blog.seniorennet.be/biologischtuinieren/
Voilà, een complimentje geven kost niks en 't is in dit geval echt gemeend (al ken ik André niet persoonlijk en enkel via dit forum hoor).

Nu even terug naar jou vraag.
Ik zou er nog enkele dingen willen aan toevoegen.
Vooreerst wat betreft de oppervlakte van de percelen; die zijn volgens mij goed ingedeeld en gezien de redelijk beperkte oppervlakte lijkt het me ook een goed idee om je bij de vier genoemde gewasgroepen te houden.
Enig "probleem" is de wachttijd voor koolgewassen.
Het verdient aanbeveling hier minimum 4 jaar tussen twee teelten te laten verstrijken, beter is nog 6 jaar, maar goed, het moet te doen zijn vermits je aangaf op kleigrond te zitten.
Mocht je op zandgrond zitten, dan zijn die 4 jaar niet voldoende.

De tussenpaadjes van telkens 30cm zou ik weglaten.
Je zaait op je percelen wellicht in rijtjes of je plant op de aanbevolen tussenafstanden zodat gewoonlijk altijd wel genoeg ruimte is om tussen je opgroeiende groenten te kunnen wieden of oogsten.
Tijdens het seizoen kom je in principe toch zo weinig mogelijk op die perceeltjes.
Ik zou die paadjes gebruiken om je kleinfruit te planten.
Wat zou je denken van een paal vooraan en één achteraan tussen elk perceel, daar enkele stevige metalen draden tussen spannen en daarlangs bramen, frambozen en loganberries leiden ?
Je hebt drie paadjes voorzien dus die drie soorten zouden op die plaatsen kunnen ingepast worden.
Het is maar een idee natuurlijk maar het zorgt voor extra aantrekking van insecten en ook daar geldt, hoe gevariëerder het dierenleven, des te beter.

Wat je buxushaagjes betreft, ik zou dat zeker proberen te doen.
Een haag(je) herbergt namelijk veel dierenleven en dat is weer goed voor de verscheidenheid.
Hierdoor wordt het evenwicht makkelijker in stand gehouden en zal je niet te snel een plaag hebben van één of andere soort.

Over de bemesting dan nog iets.
Ligt je perceel al klaar of is het momenteel nog gazon of iets anders ?
Laat ons er van uit gaan dat je perceel reeds "braak" ligt.
Dan zou ik opteren om nog snel een groenbemester in te zaaien.
Phacelia of Vitasso (een mosterdsoort)kunnen nu nog snel.
Voordeel is dat je grond bedekt blijft en dus minder gevoelig is aan onkruidgroei, uitdroging (klei-grond) en uitspoeling.
Net voor de winter, als het eens goed gevroren heeft zal de groenbemseter, welke van de twee je ook zou kiezen, bevroren zijn en plat op de grond gaan liggen.
Daarna zou ik er een laag van 5 à 10 cm compost over aanbrengen plus wat dierlijke mest op het perceel van de kool- en bladgewassen (meer bij de kool- dan bij de bladgewassen en onder de compostlaag aanbrengen).
Dat dan in de vroege lente lichtjes onderfrezen (veel zal in de loop van de winter al door het bodemleven ondergewerkt zijn).
Dan heb je qua bodem alvast een prima start voor je moestuin.

Veel succes en groetjes, Gert
zondag 26 augustus 2007 - 20:24
uncas

Uncas

Hoi Gert

Super bedankt voor alle tips ! Ook betreffende het kleinfruit en de paden. Buxus kan dus, ook leuk.
André zijn blog heb ik opgeslapen, echt super en vol info.
Knappe Berner heb je trouwens!

Een deel is klaar (momenteel mini moestuin met wat prei, tomatenplant en sla) en de rest gazon. Ik zou willen wachten tot alles/prei geoogst is. Wat doe ik dan best ?

groetjes !!!
zondag 26 augustus 2007 - 21:13
uncas

Uncas

Wat gebruik ik best als pad? Ik heb hier nog betontegels liggen. Doen of beter schors? Iets anders ?

Betreffende mulching. Kan ik gewoon mijn gemaaid gras op de perken leggen gedurende de winter ? (Gras werd wel behandeld door mijn wederheft tegen klaver enzo... ).
vrijdag 31 augustus 2007 - 17:23
andre

Andre

uncas

Betontegels zijn ok , maar onnatuurlijk en dit is wel schors. Het behandelde gemaaid gras zou ik niet aanraden.Zaai gewoon een groenbemester op de groenteperken

andre
vrijdag 31 augustus 2007 - 19:43
uncas

Uncas

Alweer bedankt André
vrijdag 31 augustus 2007 - 20:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon